2017
Koncept smrti u dětí 3-11 let
ŽALOUDÍKOVÁ, IvaZákladní údaje
Originální název
Koncept smrti u dětí 3-11 let
Autoři
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva
Vydání
2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7392-268-9
Klíčová slova česky
děti, smrt, koncept smrti,
Klíčová slova anglicky
children, death, death concept
Změněno: 7. 1. 2019 13:07, PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Anotace
V originále
Východiska: Teoretickými východisky zkoumajícími konceptualizaci fenoménu smrt u dětí se zabývá již dlouhodobě především zahraniční literatura (Nagy, 1948; Speece & Brent 1984; Tamm & Granqvist 1995; Kűbler-Ross, 2003; Slaughter, 2005). V českém prostředí zatím není mnoho studií (Loučka, 2009; Maruščáková, 2006 aj.) Naše šetření se zaměřilo na zjištění představ o smrti u 50 dětí věkové skupiny 3–11 let. Byla sledována vyzrálost dětí v jednotlivých komponentách (nevyhnutelnost, univerzalita, nevratnost, skončení funkcí, příčinnost a posmrtnost) a jejich změny s věkem. Metoda: Využili jsme metodu kresby, polostrukturovaného rozhovoru a pojmové mapy a provedli kvalitativní analýzu dat. Výsledky: V našich výsledcích se vynořily jednotlivé charakteristiky dětského pojetí smrti, které jsme pojmenovali a popsali podle věkových skupin: naivní pojetí smrti (děti 3–4 roky), biologické pojetí smrti (5–6 let), duální pojetí smrti (7–9 let) a komplexní pojetí smrti (10–11 let). Závěry: Zjistili jsme představy školních dětí o smrti a našli rozdíly v jednotlivých věkových kategoriích. V závěru se orientujeme na doporučení, jak toto tabuizované téma zařadit do diskusí ve škole i v domácím prostředí.