a 2017

Koncept smrti u dětí 3-11 let

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Základní údaje

Originální název

Koncept smrti u dětí 3-11 let

Autoři

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Vydání

2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-268-9

Klíčová slova česky

děti, smrt, koncept smrti,

Klíčová slova anglicky

children, death, death concept
Změněno: 7. 1. 2019 13:07, PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Východiska: Teoretickými východisky zkoumajícími konceptualizaci fenoménu smrt u dětí se zabývá již dlouhodobě především zahraniční literatura (Nagy, 1948; Speece & Brent 1984; Tamm & Granqvist 1995; Kűbler-Ross, 2003; Slaughter, 2005). V českém prostředí zatím není mnoho studií (Loučka, 2009; Maruščáková, 2006 aj.) Naše šetření se zaměřilo na zjištění představ o smrti u 50 dětí věkové skupiny 3–11 let. Byla sledována vyzrálost dětí v jednotlivých komponentách (nevyhnutelnost, univerzalita, nevratnost, skončení funkcí, příčinnost a posmrtnost) a jejich změny s věkem. Metoda: Využili jsme metodu kresby, polostrukturovaného rozhovoru a pojmové mapy a provedli kvalitativní analýzu dat. Výsledky: V našich výsledcích se vynořily jednotlivé charakteristiky dětského pojetí smrti, které jsme pojmenovali a popsali podle věkových skupin: naivní pojetí smrti (děti 3–4 roky), biologické pojetí smrti (5–6 let), duální pojetí smrti (7–9 let) a komplexní pojetí smrti (10–11 let). Závěry: Zjistili jsme představy školních dětí o smrti a našli rozdíly v jednotlivých věkových kategoriích. V závěru se orientujeme na doporučení, jak toto tabuizované téma zařadit do diskusí ve škole i v domácím prostředí.