2016
Asistent pedagoga v inkluzivním prostředí školy
VIKTORIN, Jan a Martin VRUBELZákladní údaje
Originální název
Asistent pedagoga v inkluzivním prostředí školy
Název česky
Asistent pedagoga v inkluzivním prostředí školy
Název anglicky
Assistant Teacher in Inclusive School Environment
Autoři
VIKTORIN, Jan a Martin VRUBEL
Vydání
1. vydání. Brno, Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích II. od s. 7-20, 14 s. 2016
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8468-1
Klíčová slova česky
přehledová studie, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpora, inkluzivní vzdělávání
Klíčová slova anglicky
literature review, teacher assistant, pupil with special educational needs, support, inclusive education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 12. 2017 07:48, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
V originále
Přehledová studie analyzuje devatenáct monografií, kapitol v monografiích, odborných statí a dokumentů, jež se soustředí na problematiku asistentů pedagoga u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Na podkladě výsledků výzkumů českých i zahraničních autorů jsme se rozhodli zaměřit na preferovanou úroveň vzdělání asistentů pedagoga, další důležité kvalifikační předpoklady asistentů, rizika spojená s nevhodným zapojením asistentů ve výuce a na kvalitu a intenzitu spolupráce asistenta s učitelem. Provedená analýza ukázala, že soustavná kooperace asistenta s učitelem, společné přípravy na výuku a společné hodnocení dřívější práce asistenta ve vyučování patří mezi nejdůležitější předpoklady pro účelný výkon práce asistenta pedagoga. V současné době je však jejich úroveň v mnoha případech nedostatečná.
Anglicky
The literature review analyzes nineteen monographs, chapters in monographs, specialized papers and documents, which are focused on issues of teacher assistants for pupils with special educational needs in inclusive school environment. Based on research results Czech and foreign authors, we decided to focus on preferred level of education of teacher assistants, other important qualification assumptions of assistants, risks associated with improper involvement of assistants in teaching and on the quality and intensity of cooperation of teacher assistant with teacher. Realized analysis reveals, that intensive cooperation of teacher assistant with teacher, joint preparation for teaching and joint assessment of previous work of assistant in teaching belong to the most important assumptions for the effective performance of work of teacher assistant. Currently is however their level in many cases insufficient.
Návaznosti
MUNI/B/1429/2015, interní kód MU |
|