VÁLEK, Jan. Kritizujeme RVP oprávněně? (Do we criticize Framework Education Program rightfully?). Online. In Jan Válek, Peter Marinič. 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 168-176. ISBN 978-80-210-8590-9. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8590-2017-23.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kritizujeme RVP oprávněně?
Name in Czech Kritizujeme RVP oprávněně?
Name (in English) Do we criticize Framework Education Program rightfully?
Authors VÁLEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017, p. 168-176, 9 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00097291
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8590-9
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8590-2017-23
Keywords (in Czech) Rámcový vzdělávací program; PISA; TIMSS; kritika
Keywords in English Framework Education Program; PISA; TIMSS; criticism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2018 10:09.
Abstract
Závazný kurikulární dokument, Rámcový vzdělávací program, je neustále pod palbou kritiky kvůli tomu, do jaké míry je roztříštěna úroveň znalostí, vědomostí a dovedností žáků jednotlivých škol na stejném vzdělávacím stupni. Ačkoliv je RVP aktualizován, nijak se to nezlepšuje. Při aktualizaci většinou dochází k rozšíření očekávaných výstupů a učiva, ale k redukci nepotřebného obsahu nedochází. Úpravy vazeb mezi jednotlivými oblastmi pokud jsou, tak jen minimální. Meta-výzkumným šetřením shrneme data, která mohou vrhnout jiné světlo na Rámcový vzdělávací program.
Abstract (in English)
An obligatory curriculum document, the Framework Education Program (FEP), is constantly under criticism of the extent to which the level of knowledge, cognition and skills of students in each school is shattered at the same level of education. Although the FEP is upgraded, this situation does not improve. Upgrading leads to extensions of expected outputs and curriculum, but there is no reduction in unnecessary content. Changes in linkages between disciplines if they are, are only minimal. Through a metaresearch survey, we summarize the data that can shed light on the Framework Education Program.
PrintDisplayed: 26/4/2024 20:48