J 2017

Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách

LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Milan POL a Kateřina TRNKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách

Název anglicky

Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools

Autoři

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Milan POL (203 Česká republika, domácí) a Kateřina TRNKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00097319

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola

Klíčová slova anglicky

school counselling; school psychologists; inclusive education; basic schools

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2018 12:23, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol ukazujeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.

Anglicky

One way in which schools can be encouraged in their direction towards inclusion in education is to strengthen the professional potential of schools through the establishment of new, counseling-oriented functions of pedagogical staff and other specialists. These specialists undoubtedly include school psychologists and our intention in this study is to explore how inclusive schooling is changing the view of school psychologists to their work. Based on empirical data (multiple case study) of two basic schools we show how school psychologists rebuild their work, how they perceive new expectations of teachers and leadership of their schools and how they look at their own role in supporting the school in coping with the increasing diversity of pupils.

Návaznosti

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Název: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masarykova univerzita, Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty

Přiložené soubory