2017
Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Milan POL a Kateřina TRNKOVÁZákladní údaje
Originální název
Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
Název anglicky
Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools
Autoři
LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Milan POL (203 Česká republika, domácí) a Kateřina TRNKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00097319
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola
Klíčová slova anglicky
school counselling; school psychologists; inclusive education; basic schools
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2018 12:23, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol ukazujeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.
Anglicky
One way in which schools can be encouraged in their direction towards inclusion in education is to strengthen the professional potential of schools through the establishment of new, counseling-oriented functions of pedagogical staff and other specialists. These specialists undoubtedly include school psychologists and our intention in this study is to explore how inclusive schooling is changing the view of school psychologists to their work. Based on empirical data (multiple case study) of two basic schools we show how school psychologists rebuild their work, how they perceive new expectations of teachers and leadership of their schools and how they look at their own role in supporting the school in coping with the increasing diversity of pupils.
Návaznosti
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|