HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Verdi's Macbeth and Otello in Brno at the Verge of the Velvet Revolution : Between Stage Metaphor and Stage Realism. In Czech and Slovak Scenography for Shakespeare Symposium, 3. 3. 2017, Ohio State University, Ohio, USA. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Verdi's Macbeth and Otello in Brno at the Verge of the Velvet Revolution : Between Stage Metaphor and Stage Realism
Název česky Verdiho Mecbeth a Otello na sklonku Sametové revoluce : mezi jevištní­ metaforou a realismem
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Czech and Slovak Scenography for Shakespeare Symposium, 3. 3. 2017, Ohio State University, Ohio, USA, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00094897
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; scénografie; Shakespeare; Verdi; Otello; Macbeth; Miloš Wasserbauer; Václav Věžník; Ladislav Vychodil
Klíčová slova anglicky theatre; scenography; Shakespeare; Verdi; Otello; Macbeth; Miloš Wasserbauer; Václav Věžník; Ladislav Vychodil
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 14:16.
Anotace
Ladislav Vychodil, an outstanding Czechoslovak scenographer, together with Josef Jelínek, renowned costume designer, significantly contributed to the productions of two Shakespearean operas in Brno State Theatre in the 80s of the 20th century: Macbeth (1987) and Otello (1989) by Giuseppe Verdi. In cooperation with the well-known director Václav Věžník, younger co-worker of renowned operatic director Miloš Wasserbauer, Vychodil and Jelínek created remarkable scenography for the operatic productions. Both operas, staged in the final years of the declining Communist regime in Czechoslovakia just before the Velvet Revolution, are remembered until today. In my paper I provide the analysis of both productions. For the purpose of my analysis, I put emphasise on the interference between the stage metaphor and the stage realism since I perceive it as the crucial point in the process of creating scenography of both productions. I also focus on Verdi's and Boito's approach to the key concepts and motives in the original plays by William Shakespeare, as these key concepts are ingeniously incorporated into both operatic adaptations. The scenography of both operatic productions by Vychodil and Jelínek and the pioneering approach to the key concepts in the operas strongly contributed to the success of both productions in Brno.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaVNázev: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 22:27