BECCHETTI, Leonardo, Vittorio PELLIGRA a Tommaso REGGIANI. Information, belief elicitation and threshold effects in the 5X1000 tax scheme: A framed field experiment. International Tax and Public Finance. USA: Springer US, 2017, roč. 24, č. 6, s. 1026-1049. ISSN 0927-5940. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/s10797-017-9474-z.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Information, belief elicitation and threshold effects in the 5X1000 tax scheme: A framed field experiment
Autoři BECCHETTI, Leonardo (380 Itálie), Vittorio PELLIGRA (380 Itálie) a Tommaso REGGIANI (380 Itálie, garant, domácí).
Vydání International Tax and Public Finance, USA, Springer US, 2017, 0927-5940.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.967
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00097461
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s10797-017-9474-z
UT WoS 000414966800004
Klíčová slova anglicky Taxation; Charitable Giving; Social Information
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 12. 12. 2022 15:43.
Anotace
In this paper, we study by means of a framed field experiment on a representative sample of the population the effect on people’s charitable giving of three, substantial and procedural, elements: information provision, belief elicitation and threshold on distribution. We frame this investigation within the 5X1000 tax scheme, a mechanism through which Italian taxpayers may choose to give a small proportion (0.5%) of their income tax to a voluntary organization to fund its activities. We find two main results: (i) providing information or eliciting beliefs about previous donations increases the likelihood of a donation, while thresholds have no effect; (ii) information about previous funding increases donations to organizations that received fewer donations in the past, while belief elicitation also increases donations to organizations that received most donations in the past, since individuals are more likely to donate to the organizations they rank first.
Návaznosti
MUNI/A/1056/2016, interní kód MUNázev: Daňové úniky a související témata veřejné ekonomie pohledem experimentální ekonomie
Investor: Masarykova univerzita, Daňové úniky a související témata veřejné ekonomie pohledem experimentální ekonomie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 21. 9. 2024 19:57