D 2017

Running as an Authentic Possibility of Being

HURYCH, Emanuel

Basic information

Original name

Running as an Authentic Possibility of Being

Authors

HURYCH, Emanuel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

USA, Reflecting on Modern Sport in Ancient Olympia, p. 67-79, 13 pp. 2017

Publisher

International Association for the Philosophy of Sport at the International Olympic Academy

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30306 Sport and fitness sciences

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/17:00097474

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-1-942495-21-5

Keywords (in Czech)

běh; retence; protence; každodennost; historicita; nitročasovost

Keywords in English

running; retention; protention; historicity; evarydayness; within-time-ness

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2018 10:37, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.

Abstract

V originále

Running presents one of the simplest and most natural intentional human movement activities, today and in ancient times. From the perspective of philosophy of sport the phenomenon of running can also be understood as offering an acceptable possibility for retaining some signs of humaneness (via the phenomena of authenticity, integrity and temporality). Besides its essential demands on physical effort, running can be also understood as a mental activity. Husserl´s description of the processes of retention-protention provides a model perspective for a temporal understanding of running. Within Heidegger´s concept of temporality we can consider a runner according to the modes of historicity, everydayness and within-time-ness. This shift from fundamental ontology can be implemented as a simplified model that is structured according to Heidegger’s original ideas rather than those concerning his concept of temporality. The reasons for this approach are explained below. Despite the complexities underlying this model, we can examine running in three modes: 1) as an object of “historicity” (a constituent of history), 2) “everydayness” (a process of training, or setting some enduring values), and 3) “within-time-ness” (reduction to ordinary time). Seeking to escape from instrumentality and from our human tendency to “fall” into “within-time-ness” presents a possibility for searching more authentic modes of being. This chapter tries to illustrate such possibilities with concrete examples in the setting of running.

In Czech

Běh představuje jednu z nejprostších a nejpřirozenějších záměrných pohybových aktivit již od nepaměti. V perspektivě filosofie sportu může být fenomén běhu jako nabídka přijatelné možnosti, jak si udržet znaky lidskosti (prostřednictvím fenoménů jako je autenticita, integrita a temporalita). Vedle nezbytných nároků na fyzický výkon může být běh nahlížen I jako mentální aktivita. Husserlova deskripce procesů retence a protence poskytuje jistý model pro temporální uchopení fenoménu běhu. V Heideggerově konceptu temporality můžeme běžce vnímat ve třech modech – historicity, každodennost a nitročasovost. Jistý (zjednodušený) model přesunu od fundamentální ontologie k praktickému chápání těchto modů nám může posloužit spíše ve smyslu struktury a kategorizace. Nehledě na komplexní charakter celého problému, můžeme tak zkoumat běh ve třech následujících aspektech: 1) jako objekt historického zkoumání (tvořivý prvek historie, 2) coby prvek každodennosti (proces tréninku, tvorba hodnot založených na vytrvalosti a houževnatosti a 3) jakožto aspekt nitročasovosti (redukce fenoménu běhu na jeho umístění v běžném (měřitelném) časovém rámci. Snaha o únik z pasti instrumentality a z naší přrizené tendence upadat do nitra času představuje možnost pro hledání autentických modů bytí. Tato kapitola se pokouší ilustrovat tuto možnost na třech konkrétních příkladech z běžeckého prostředí.