e 2016

PODOBY „NEJVĚTŠÍHO ČECHA“ V DIDAKTIZOVANÝCH MÉDIÍCH A VÝUCE DĚJEPISU

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

PODOBY „NEJVĚTŠÍHO ČECHA“ V DIDAKTIZOVANÝCH MÉDIÍCH A VÝUCE DĚJEPISU

Name (in English)

THE PICTURES OF THE "GREATEST CZECH" IN DIDACTIC MEDIA IN HISTORY TEACHING

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 19 pp. 2016

Publisher

Národní institut pro další vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00097568

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86956-96-1

Keywords in English

Charles IV.; didactics of history; history teaching; teaching aids; medial education;
Změněno: 19/4/2018 18:40, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

V originále

Předkládaný text se zabývá tradičním „mediálním“ zájmem o Karla IV., v kontextu snah implementovat do moderního dějepisu analytické činnosti s více informačními zdroji. Zaměřuje se proto na deskripci a analýzu použitelnosti historických či současných (již didaktizovaných) médií s karlovskou tematikou. Studie přednostně sleduje náměty pro rozvoj analyticko-kritického myšlení žáků prostřednictvím didaktického členění výukových médií. Využívá strukturu edukativních médií ke komentování vhodných příkladů, aniž by usiloval o ucelené historiografické líčení obrazu tohoto panovníka.

In English

The presented text deals with the traditional "media" interest in Charles IV, in the context of efforts to implement analytical activities with more information sources in modern history. It therefore focuses on the description and analysis of the applicability of historical or contemporary (already didactized) media with the theme of Charles IV. The study primarily focuses on the development of analytical-critical thinking of pupils through the didactic classification of teaching media. It uses the educational media structure to comment on appropriate examples without seeking a comprehensive historiographic depiction of this monarch's image.