KACHLÍK, Petr and Tatiana KIMÁKOVÁ. Pozitivní vliv institucionální výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí (The Positive Influence of Institutional Education on Children from a Non-Challenging Family Environment). In Informačný bulletin hlavného hygienika SR venovaný celoštátnej vedeckej konferencii XIII. Dni hygieny detí a mládeže. 1. vyd. Bratislava: Úrad verejného zdravotníctva SR, 2017, p. 8-14.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pozitivní vliv institucionální výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí
Name in Czech Pozitivní vliv institucionální výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí
Name (in English) The Positive Influence of Institutional Education on Children from a Non-Challenging Family Environment
Authors KACHLÍK, Petr and Tatiana KIMÁKOVÁ.
Edition 1. vyd. Bratislava, Informačný bulletin hlavného hygienika SR venovaný celoštátnej vedeckej konferencii XIII. Dni hygieny detí a mládeže, p. 8-14, 7 pp. 2017.
Publisher Úrad verejného zdravotníctva SR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) adaptace; dítě; návyková látka; případová studie; rodina; rozhovor; ústavní výchova; výzkum; zdraví
Keywords in English adaptation; child; addictive substance; case study; family; interview; institutional education; research; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 15/9/2017 18:03.
Abstract
Harmonické rodinné prostředí vytváří základní předpoklady pro bezproblémový růst a vývoj dítěte. V případě výskytu závažných rizikových faktorů v rodině a jejím okolí však tato podmínka nebývá splněna, je vážně ohroženo zdraví či dokonce život dítěte. Je třeba co nejrychleji jednat a učinit opatření v jeho zájmu. Jedním z nich je i odejmutí dítěte z rodiny a umístění na různě dlouhou dobu do institucionální péče. Byl uskutečněn kvalitativně laděný výzkum v prostředí dětského domova. Pomocí strukturovaných rozhovorů byli osloveni čtyři informanti, bylo rovněž využito techniky volného pozorování a případové studie. Bylo zjištěno, že zásadní vliv na psychickou a sociální zanedbanost má rodina. Ústavní výchova se snaží tyto negativní vlivy minimalizovat a děti dobře připravit na vstup do samostatného života.
Abstract (in English)
A harmonious family environment creates the basic prerequisites for a child's growth and development. However, if there are serious risk factors in the family and its surroundings, this condition is not met, the health or even the life of the child is seriously compromised. It is necessary to act as quickly as possible and to take action in his interest. One of them is the removal of the child from the family and the placement for institutional care for various periods of time. Qualitative research has been carried out in the children's home environment. Four informants were approached by structured interviews, free observation techniques and case studies were also used. It has been found that the family has a major influence on the psychological and social neglect. Constitutional education seeks to minimize these negative influences and prepare children well to enter into independent life.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 12:05