MAREŠ, Jan a Tomáš KOHOUTEK. Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie. In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Hradec Králové. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie
Název česky Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie
Název anglicky Beginning teachers well-being - research study
Autoři MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Hradec Králové, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00094971
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky začínající učitelé; well-being; profesní socializace začínajících učitelů
Klíčová slova anglicky beginning teacher; well-being; beginning teacher socialization
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 15. 3. 2018 10:46.
Anotace
Cílem příspěvku je představení situace českých začínajících učitelů z hlediska jejich životní a profesní spokojenosti a identifikovat faktory (s důrazem na pracovní prostředí), které jejich profesní a životní spokojenost ovlivňují. Příspěvek přináší výsledky výzkumu zaměřeného reflexi profesní socializace začínajícími učiteli s důrazem na celkové emocionální hodnocení vstupu do profese a změn, které přináší přechod z akademické půdy do výukové praxe. Na základě výsledků výzkumu probíhajícího v šesti krajích ČR na reprezentativním vzorku začínajících učitelů (do čtyř let praxe) prezentujeme výsledky kvantitativní části výzkumu, který zahrnoval online dotazníkové šetření u 380 začínajících učitelů. Výsledky jsou interpretovány v kontextu teorií well-beingu (Pavot, Diener, 1993), transakčního modelu zvládání zátěže (Lazarus, 2006), vynořující se dospělosti (Arnett, 2007)a profesního vývoje učitele (Lukas, 2008). Teoretické koncepty se vztahují k osobní a pracovní spokojenosti (Pavot, Diener, 1993), vývojovým specifikům v psychologické perspektivě (Arnett, 2003; Lacinová a kol. 2016), transakčnímu modelu zvládání zátěže (Lazarus, 2006) a profesnímu vývoji učitele (Lukas, 2008). On-line dotazníkové šetření proběhlo ve čtyřech etapách v letech 2015–2017 (380 respondentů). Dotazník obsahoval 70 položek a zaměřoval se na vnější faktory socializace začínajících učitelů a jejich životní spokojenost (wellbeing; Pavot, Diener, 1993). Data byla analyzována běžnými statistickými postupy – EFA, regresní modely. Podařilo se identifikovat významné, avšak spíše slabé vztahy životní spokojenosti (well-being) se sledovanými oblastmi profesní socializace (Píšová, 2013; vedení školy, kolegové, žáci, rodiče, širší společenský kontext). Zaměřili jsme se na identifikaci položek, které s obecnou životní spokojeností významněji korelují, a pokusili jsme se identifikovat faktory, které napříč oblastmi k životní spokojenosti začínajících učitelů přispívají nejvíce.
Anotace anglicky
The aim of the paper is to present the situation of Czech novice teachers in terms of their life and professional satisfaction and to identify factors (with an emphasis on the working environment) that affect their professional and life satisfaction. The paper presents the results of a research focused on the reflection of professional socialization by novice teachers, with an emphasis on the overall emotional assessment of entry into the profession and the changes brought about by the transition from academia to teaching practice. Based on the results of the research carried out in six Czech regions on a representative sample of starting teachers (up to four years of practice), we present the results of the quantitative part of the research, which included an online questionnaire survey of 380 starting teachers. The results are interpreted in the context of well-being theories (Pavot, Diener, 1993), the transactional model of burden management (Lazarus, 2006), emerging maturity (Arnett, 2007) and teacher development (Lukas, 2008). Theoretical concepts relate to personal and work satisfaction (Pavot, Diener, 1993), developmental specifics in a psychological perspective (Arnett, 2003, Lacinová et al., 2016), transactional model of burden management (Lazarus, 2006) and professional development of a teacher (Lukas, 2008). The online questionnaire survey was conducted in four phases between 2015-2017 (380 respondents). The questionnaire contained 70 items and focused on the external factors of socialization of novice teachers and their life satisfaction (wellbeing; Pavot, Diener, 1993). Data were analyzed by EFA, regression models. We identified significant, but rather weak, relationships of well-being with the monitored areas of professional socialization (Píšová, 2013, school management, colleagues, pupils, parents, wider social context). We focused on identifying items that correlate more with general life satisfaction, and we tried to identify factors that make the most contribution across the life-satisfaction areas of novice teachers.
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaVNázev: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 00:50