2017
Digitální technologie v životě žáků pohledem empirického výzkumu
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Ondřej BÁRTA, Klára ZÁLESKÁ, Kristýna VLČKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Digitální technologie v životě žáků pohledem empirického výzkumu
Název anglicky
Digital technologies in the lives of students from the perspective of empirical research
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Ondřej BÁRTA (203 Česká republika, domácí), Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí) a Kristýna VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 13.-15. 9. 2017, Hradec Králové, 2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00100722
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
digitální technologie; žák; formální a informální učení; škola; rodina; virtuální prostředí; výzkum
Klíčová slova anglicky
digital technologies; student; formal and informal learning; school; family; virtual environment; research
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2019 10:16, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Hlavním cílem příspěvku je popsat, vysvětlit a interpretovat dosavadní výsledky empirického výzkumu, který se zaměřuje na role digitálních technologií v životě dnešních (patnáctiletých) žáků. Sekundárním cílem příspěvku je představení nového výzkumného projektu s názvem Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů (podporován GAČR, č. p. 17-06152S). Tento projekt se zaměřuje na digitální technologie a to jakými způsoby vstupují do každodenního života a učení žáků, v různých kontextech a v různých prostředích. Náš výzkum ukazuje, že škola sehrává důležitou úlohu v osvojování dovedností využívat ICT v různých životních situacích. Výsledky ale také naznačují význam mimoškolního prostředí, které hraje roli nejen při samotném osvojování, ale také v dalším rozvoji schopností a dovedností využívat ICT. Výsledky výzkumů rovněž upozorňují na nevyužitý potenciál ICT ve vzdělávání, ale i na potenciální hrozby, které přináší ICT do života žáků. Příliš ovšem nevíme o „životě“ a aktivitách žáků ve virtuálním prostředí.
Anglicky
The main goal of the paper is to describe, explain and interpret the results of existing empirical research, which focuses on the roles of digital technologies in the lives of present-day (fifteen-year) students. The secondary goal of the paper is to present new research project called Digital technologies in everyday lives and learning of students (supported by GACR, project no. 17-06152S). The project focuses on digital technologies and the ways in which they are present in everyday lives and learning of students, across a variety of contexts and environments. Our research shows that school plays an important role in acquiring the skills to use ICT in different life situations. Also, the results suggest the importance of outside school environment, which plays a role not only in learning and acquiring skills and abilities to use ICT but also in their further development. The results of our research also emphasize the unused potential of ICT in education as well as the potential threats technologies are posing to students’ lives. However, we still do not know very much about "the life" and activities of students in a virtual environment.
Návaznosti
GA17-06152S, projekt VaV |
|