J 2017

Sportovní talent versus nadání

VIČAR, Michal

Basic information

Original name

Sportovní talent versus nadání

Name in Czech

Sportovní talent versus nadání

Name (in English)

Sports talent vs. giftedness

Authors

VIČAR, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia sportiva, 2017, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14510/17:00097681

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

sportovní talent; sportovní nadání; schopnost; vloha; dynamický rámec; potenciál

Keywords in English

sports talent; sports giftedness; skill; aptitude; ability; potential

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/4/2018 21:45, Mgr. Michal Vičar, Ph.D.

Abstract

V originále

Na sportovní talent a nadání je v České republice tradičně nahlíženo jako na statické atributy. Jsou považovány za souhrn vloh uplatňovaných v konkrétní sportovní disciplíně, když za talent je považo- vána vyšší míra predispozic oproti nadání. V textu je toto tradiční pojetí porovnáváno s dynamickými přístupy uplatňovanými v psychologii a sportovní psychologii, především pak s Diferencovaným mode- lem talentu a nadání Gagného a Emergeneticko-epigenetickým modelem vývoje talentu Simontona. Je vytvořená nová definice termínů, kdy jsou považovány za synonyma. Formuje se tak podklad pro multidisciplinární, holistický přístup pro identifikaci sportovního talentu a jeho rozvoj.

In English

Czech kinanthropology views sports talent and giftedness as static attributes. They are considered to be a sum of predispositions within a specific sport discipline. Talent, in contrast to giftedness, denotes predispositions of a higher quality, with physical abilities playing only a minor role in both of them. This paper compares this conventional interpretation with dynamic approaches utilised in psychol- ogy and sport psychology, primarily with Gagné’s Differentiated Model of Giftedness and Talent and Simonton’s Emergenetic and Epigenetic Model of Talent. A new definition of terms is proposed where talent and giftedness are regarded as synonyms with appropriate physical abilities as their significant constituents. A base for a multidisciplinary holistic approach to sports talent identification and its development is thus being formed.