J 2017

Traditional and Convergent Domestic Audiences : Towards a Typology of the Transforming Czech Viewership of Films and TV series

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Traditional and Convergent Domestic Audiences : Towards a Typology of the Transforming Czech Viewership of Films and TV series

Autoři

MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archív, 2017, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50800 5.8 Media and communications

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00095004

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

audiences; media convergence; audio-visual content; survey; Czech population

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2018 10:34, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

is exploratory study draws upon data from a 2014 survey of the Czech adult population, focusing on di erences between traditional and convergent domestic audiences of lm and TV. Employing statistical methods of hierarchical cluster analysis and multinomial logistic regression, this empiri- cal paper considers traditional and convergent modes of content consumption, various forms of the curation of content, the viewers’ attitudes to content, socio-demographic variables, and culture in general. On this basis, an evidence-based typology of Czech domestic audiences is formulated, sug- gesting four types of lm and TV viewers: traditional passive audiences, traditional engaged audi- ences, convergent passive audiences and convergent engaged audiences. Consequently, the study looks for cultural and socio-demographic predictors of the resulting types of audiences.

Návaznosti

GP13-15684P, projekt VaV
Název: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Grantová agentura ČR, Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí