2017
Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků
JANOUŠOVÁ, IvaZákladní údaje
Originální název
Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků
Název česky
Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků
Název anglicky
Usage of Critical Thinking Methods at Schooling as One of the Factors Influencing Pupils’ Reading Literacy
Autoři
Vydání
XXV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu, 2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7435-688-9
Klíčová slova česky
čtenářská gramotnost; metody kritického myšlení; čtenářský test; 4. ročník ZŠ
Klíčová slova anglicky
reading literacy; critical thinking methods; reading test; 4th grade of primary school
Změněno: 14. 3. 2018 17:57, Dana Nesnídalová
V originále
Cílem příspěvku bylo porovnat úroveň čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základní školy, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, s úrovní čtenářské gramotnosti žáků, v jejichž výuce se tyto metody nevyužívají. Data byla sbírána v průběhu března až května 2017 prostřednictvím čtenářského testu. Výzkumný vzorek zahrnoval asi 200 žáků 4. ročníku, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, a přibližně stejný počet žáků 4. ročníku, jejichž učitelé českého jazyka metody nepoužívají. Ze získaných dat jsme mohli vyčíst, že žáci, v jejichž výuce se používají metody kritického myšlení, dosahují ve čtenářském testu statisticky významně lepších výsledků než ostatní žáci.
Anglicky
The aim of the contribution was to compare the level of reading literacy between fourth-graders, whose teachers use critical thinking methods, and fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were collected from March to May 2017 by way of a reading test. The research sample contained about 200 pupils of the 4th grade of primary school, whose Czech language teachers use critical thinking methods in lessons, and nearly the same amount of fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were analysed with standard statistic procedures. From the gained data we could find out that results of pupils, who are taught with critical thinking methods, are statistically significantly better than results of other pupils.
Návaznosti
MUNI/A/1084/2016, interní kód MU |
|