a 2017

Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků

JANOUŠOVÁ, Iva

Základní údaje

Originální název

Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků

Název česky

Používání metod kritického myšlení ve výuce jako jeden z faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost žáků

Název anglicky

Usage of Critical Thinking Methods at Schooling as One of the Factors Influencing Pupils’ Reading Literacy

Vydání

XXV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7435-688-9

Klíčová slova česky

čtenářská gramotnost; metody kritického myšlení; čtenářský test; 4. ročník ZŠ

Klíčová slova anglicky

reading literacy; critical thinking methods; reading test; 4th grade of primary school
Změněno: 14. 3. 2018 17:57, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Cílem příspěvku bylo porovnat úroveň čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základní školy, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, s úrovní čtenářské gramotnosti žáků, v jejichž výuce se tyto metody nevyužívají. Data byla sbírána v průběhu března až května 2017 prostřednictvím čtenářského testu. Výzkumný vzorek zahrnoval asi 200 žáků 4. ročníku, v jejichž výuce českého jazyka a literatury se používají metody kritického myšlení, a přibližně stejný počet žáků 4. ročníku, jejichž učitelé českého jazyka metody nepoužívají. Ze získaných dat jsme mohli vyčíst, že žáci, v jejichž výuce se používají metody kritického myšlení, dosahují ve čtenářském testu statisticky významně lepších výsledků než ostatní žáci.

Anglicky

The aim of the contribution was to compare the level of reading literacy between fourth-graders, whose teachers use critical thinking methods, and fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were collected from March to May 2017 by way of a reading test. The research sample contained about 200 pupils of the 4th grade of primary school, whose Czech language teachers use critical thinking methods in lessons, and nearly the same amount of fourth-graders, whose teachers do not use these methods. The data were analysed with standard statistic procedures. From the gained data we could find out that results of pupils, who are taught with critical thinking methods, are statistically significantly better than results of other pupils.

Návaznosti

MUNI/A/1084/2016, interní kód MU
Název: Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace
Investor: Masarykova univerzita, Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty