BANAJI, Shakuntala, Sam MEJIAS, Ragne KOUTS, Filipe PIEDALE, Vassilis PAVLOPOULOS, Iana TZANKOVA, Alena MACKOVÁ a Erik AMNÅ. Citizenship’s tangled web : Associations, gaps and tensions in formulations of European youth active citizenship across disciplines. European Journal of Developmental Psychology. Abingdon: Routledge, 2018, roč. 15, č. 3, s. 250-269. ISSN 1740-5629. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1367278.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Citizenship’s tangled web : Associations, gaps and tensions in formulations of European youth active citizenship across disciplines
Autoři BANAJI, Shakuntala (826 Velká Británie a Severní Irsko), Sam MEJIAS (826 Velká Británie a Severní Irsko), Ragne KOUTS (233 Estonsko), Filipe PIEDALE (380 Itálie), Vassilis PAVLOPOULOS (300 Řecko), Iana TZANKOVA (380 Itálie), Alena MACKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Erik AMNÅ (752 Švédsko).
Vydání European Journal of Developmental Psychology, Abingdon, Routledge, 2018, 1740-5629.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50601 Political science
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW fulltext
Impakt faktor Impact factor: 1.667
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00102072
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1367278
UT WoS 000428153300002
Klíčová slova anglicky European; youth; active citizenship; literature review; T-LAB 9; discourse analysis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 24. 7. 2018 11:02.
Anotace
How does academic literature across various disciplines conceptualize and empirically address active citizenship? What are the potential benefits and dangers of dominant epistemological and ideological perspectives on ‘good citizenship’? Our paper engages with these questions by drawing on literature across 12 disciplines. We used textual analysis software T-LAB to quantify and visualize co-occurrences, word associations and thematic clusters in the abstracts of 770 texts gathered by eight country teams and original in-depth qualitative analyses of ideological positions and discourses taken up in a selection of key texts across the corpus. Our paper elaborates the findings: that many of the key themes surrounding young people and citizenship in the literature share little or no connection with European citizenship; that there is a significant gap in the literature on young European citizens; and that studies connected to internal, status-based factors connected to citizenship are far more prevalent than those examining external, practice-based factors or dissidence and dissent. Our conclusions examine the potential normative implications of the disjuncture between dominant conceptions and critical accounts of youth active citizenship.
Návaznosti
649538, interní kód MUNázev: CATCH-EyoU - Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions (Akronym: CATCH-EyoU)
Investor: Evropská unie, CATCH-EyoU - Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 08:19