D 2018

Timely Feedback in Unstructured Cybersecurity Exercises

VYKOPAL, Jan, Radek OŠLEJŠEK, Karolína BURSKÁ a Kristína ZÁKOPČANOVÁ

Základní údaje

Originální název

Timely Feedback in Unstructured Cybersecurity Exercises

Autoři

VYKOPAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Radek OŠLEJŠEK (203 Česká republika, domácí), Karolína BURSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Kristína ZÁKOPČANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New York, NY, USA, Proceedings of Special Interest Group on Computer Science Education, Baltimore, Maryland, USA, February 21–24, 2018(SIGCSE’18), od s. 173-178, 6 s. 2018

Nakladatel

ACM

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14610/18:00102073

Organizační jednotka

Ústav výpočetní techniky

ISBN

978-1-4503-5103-4

UT WoS

000481890100034

Klíčová slova anglicky

timely feedback; personalized feedback; cybersecurity; exercise; active learning; professional learners

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 10. 2022 16:26, doc. RNDr. Radek Ošlejšek, Ph.D.

Anotace

V originále

Cyber defence exercises are intensive, hands-on learning events for teams of professionals who gain or develop their skills to successfully prevent and respond to cyber attacks. The exercises mimic the real-life, routine operation of an organization which is being attacked by an unknown offender. Teams of learners receive very limited immediate feedback from the instructors during the exercise; they can usually see only a scoreboard showing the aggregated gain or loss of points for particular tasks. An in-depth analysis of learners' actions requires considerable human effort, which results in days or weeks of delay. The intensive experience is thus not followed by proper feedback facilitating actual learning, and this diminishes the effect of the exercise. In this initial work, we investigate how to provide valuable feedback to learners right after the exercise without any unnecessary delay. Based on the scoring system of a cyber defence exercise, we have developed a new feedback tool that presents an interactive, personalized timeline of exercise events. We deployed this tool during an international exercise, where we monitored participants' interactions and gathered their reflections. The results show that learners did use the new tool and rated it positively. Since this new feature is not bound to a particular defence exercise, it can be applied to all exercises that employ scoring based on the evaluation of individual exercise objectives. As a result, it enables the learner to immediately reflect on the experience gained.

Návaznosti

MUNI/A/1038/2017, interní kód MU
Název: Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 18
Investor: Masarykova univerzita, Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 18, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VI20162019014, projekt VaV
Název: Simulace, detekce a potlačení kybernetických hrozeb ohrožujících kritickou infrastrukturu (Akronym: KYPO II)
Investor: Ministerstvo vnitra ČR, Simulace, detekce a potlačení kybernetických hrozeb ohrožujících kritickou infrastrukturu

Přiložené soubory