SEDLÁČKOVÁ, Jana. Osvojování dovednosti čtení očima matek žáků 1. tříd. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 22, č. 3, s. 121-148. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Osvojování dovednosti čtení očima matek žáků 1. tříd
Název anglicky How Mothers of First Graders Perceive Reading Acquisition
Autoři SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00097988
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-7
Klíčová slova česky čtenářská gramotnost; čtenářské aspirace; čtenářské problémy; 1. třída; rodičovské zapojení
Klíčová slova anglicky reading literacy; maternal reading aspirations; challenges associated with reading; first grade; parental involvement
Štítky první ročník ZŠ, rivok, rodičovské zapojení, čtenářská gramotnost, čtenářské aspirace, čtenářské problémy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 17:14.
Anotace
Cílem této studie je přispět k porozumění toho, jaký význam připisují matky žáků 1. tříd jejich právě osvojované dovednosti čtení, včetně toho, co v tomto kontextu pociťují jako čtenářský problém. Studie čerpá z dat získaných hloubkovými polostrukturovanými rozhovory s 10 matkami. Rozhovory byly pořízeny koncem 2. pololetí školního roku 2015/2016. Prostřednictvím kvalitativní analýzy dat byly identifikovány tři různé čtenářské aspirace, které matky vzhledem ke svým dětem mají: praktická (aby si dítě osvojilo techniku čtení dostatečně dobře na to, aby ji mohlo využívat ve svém každodenním životě), prožitková (aby dítě mělo rádo knihy a našlo si ke čtení pozitivní vztah) a rozvojová (aby si dítě osvojilo čtení jako hodnotu pro svůj další osobní rozvoj). Ukazuje se, že s ohledem na své čtenářské aspirace matky různým způsobem nahlížejí také na to, co považují při čtení svých dětí za problém a co nikoli, respektive které jejich čtenářské obtíže vnímají velmi citelně a na kterých jim naopak zase tolik nezáleží.
Anotace anglicky
This study intends to increase the current understanding of how mothers of first graders perceive reading acquisition of their children and associated reading challenges. The study relies on data gathered from in-depth semi-structured interviews of ten mothers which took place during the second half of the 2015/2016 school year. Qualitative analysis of the data revealed three reading aspirations that the mothers had for their children. The first one was related to the practical level of reading acquisition: the mothers hoped that their children would master reading sufficiently well so that they could use it in their everyday lives. The second aspiration concerned the experiential level of reading acquisition: the mothers hoped that children would like both books and the activity of reading. Finally, the third one was tied to the developmental level of reading acquisition: the mothers hoped that their children would consider reading to be a valuable skill for their further personal development. It transpired that these aspirations influenced also which challenging aspects of reading acquisition the mothers perceived as worthy of their attention and which not.
Návaznosti
MUNI/A/0960/2016, interní kód MUNázev: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masarykova univerzita, Procesy učení v různých sociálních prostředích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 10:03