ČERNÁ, Monika, Michaela PÍŠOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Vliv klinické zkušenosti na profesní rozvoj studentů učitelství (The Impact of Clinical Experience on the Professional Development of Student Teachers). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 22, No 3, p. 41-68. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv klinické zkušenosti na profesní rozvoj studentů učitelství
Name (in English) The Impact of Clinical Experience on the Professional Development of Student Teachers
Authors ČERNÁ, Monika (203 Czech Republic), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW full text SP
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00098011
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-4
Keywords (in Czech) pregraduální vzdělávání učitelů; klinická zkušenost; profesní rozvoj učitele; indikátory změny
Keywords in English initial teacher education; clinical experience; teacher professional development; indicators of change
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 22/3/2018 15:19.
Abstract
S novým systémem akreditace vysokoškolských studijních programů se opět uvažuje o koncepčních změnách učitelského vzdělávání. V této souvislosti se diskutuje také o potřebě reflektované praxe a hledá se efektivní model vzdělávání učitelů. K diskusi o struktuře a podobě učitelského vzdělávání může přispět i analýza zkušeností z dlouhodobé (asistentské) praxe, tzv. klinického roku, jejíž výsledky z hlediska profesního rozvoje studentů učitelství angličtiny prezentujeme. Profesní rozvoj budoucích učitelů, konkrétně změny jejich situované kognice, byly longitudinálně sledovány v deseti měřeních ročně v rámci klinického roku, výzkum byl opakován celkem šestkrát (v letech 2002–2008). Celkem se ho účastnilo 130 studentů z Univerzity Pardubice, jejichž výsledky popisujeme souhrnně, ale i po jejich studijních skupinách (15–30 studentů) v jednotlivých letech. Indikátory profesního rozvoje použité v záznamovém archu v rámci baterie sebereflektivních nástrojů reflektovaly současný stav poznání v dané oblasti. Indikátory byly formulovány v dynamické podobě, jako posun (1) od lpění na připraveném plánu k flexibilitě a improvizaci, (2) od zaměření na obsah k zaměření na žáka, (3) od reakcí na pedagogické situace k jejich anticipaci, (4) od krátkodobého k dlouhodobému plánování, (5) od vědomé koncentrace na profesní výkon k jeho „intuitivnímu“ zvládnutí. Reliabilita nástroje jako celku i jednotlivých škál dosahovala relativně vysokých hodnot. Ukazuje se, že klinický rok podle výpovědí studentů učitelství měl vliv na jejich profesní rozvoj ve všech sledovaných oblastech. Studenti se dovedli více zaměřovat na žáky, rostla jejich flexibilita, dovednost dlouhodobého plánování a anticipování. Největší nárůst byl v oblasti flexibility, zaměření na žáka a anticipace. Ukazuje se vzájemná korelovanost míry nárůstu flexibility, zaměření na žáka, dlouhodobého plánování a anticipace. Čím vyšší nárůst v jedné oblasti, tím vyšší nárůst v další oblasti.
Abstract (in English)
Forms of initial teacher education are being discussed with regard to the changes of guidelines for the design of tertiary study programs. An effective model of initial teacher education is being sought, emphasizing the need for (reflective) clinical practice. We contribute to this discussion through an analysis of the clinical experience obtained during a year-long assistantship (the so-called clinical year). The professional development of future teachers, specifically the changes in their situated cognition, were monitored in ten measurements per year within the clinical year, and the research was repeated six times (2002–2008). The research sample included in total 130 students. The results are summarized for these 130 students, and also presented by their study groups (15–30 students) in individual years. Professional development indicators applied in the study were derived from the current theoretical state of the art in the field, and used in a battery of structured self-reflective tools. The indicators were formulated in a dynamic form, i.e., as a shift (1) from adherence to a fixed teaching plan to flexibility and improvisation, (2) from focus on content to focus on the learner, (3) from responses to classroom events to their anticipation, (4) from short- to long-term planning, (5) from conscious concentration on professional performance in every pedagogical situation to its intuitive grasp. Reliability of the instrument reached relatively high values. The results show that clinical experience had, according to the students' reports, impact on their professional growth in all areas studied. Students were gradually able to focus more on pupils, their flexibility and long-term planning skills increased, they were better able to predict classroom events. The most substantial increase was in flexibility, focus and anticipation. In addition, there was a correlation between the rate of increase in flexibility, student focus, long-term planning, and anticipation.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf   File version Vlčková, K. 22/10/2017

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf?info
Uploaded/Created
Sun 22/10/2017 19:55, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D., učo 240612
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D., učo 240612
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Attributes
 

CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
576,8 KB
Hash md5
da0279cf17c6d6964c13c59cdf437ba1
Uploaded/Created
Sun 22/10/2017 19:55

CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1393185/CernaPisovaVlckova2017klinicky_rok.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
69 KB
Hash md5
509293c319d41a567934db395daba7e8
Uploaded/Created
Sun 22/10/2017 19:58
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 26/5/2024 01:09