k 2017

Rice and Martyrs - Roman Catholicism in Cambodia

KUCHLEI, Štěpán

Základní údaje

Originální název

Rice and Martyrs - Roman Catholicism in Cambodia

Název česky

Rýže a mučedníci - Katolictví v Kambodži

Autoři

KUCHLEI, Štěpán (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

5th International Religiological Congress, Toruń, Poland, 2017

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00098023

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

křesťanství v Kambodži; dějiny křesťanství v Kambodži; katolictví v Kambodži

Klíčová slova anglicky

Christianity in Cambodia; History of Christianity in Cambodia; Roman Catholicism in Cambodia

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 7. 3. 2018 14:39, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

When thinking of Cambodia, people mostly get on their mind Angkor Wat, Khmer Rouge or sexual tourism. Thinking of Cambodia and religion, then Buddhism; Theravada Buddhism to be precise… definitely not Christianity. Nevertheless, Cambodia is ninth-fastest growing Christian community per capita in the world. Philip J. Coggan, an Australian author based in Cambodia, wrote. ”Ninety-seven per cent of Cambodians are Buddhists, but Christianity is growing at almost six per cent each year and will overtake Islam as the second largest religion in less than a decade.” And still Christians represent only est. 0.4% of Cambodian population. Biggest group among all Christian denominations in Cambodia is by far the Roman Catholic Church. There are around 20,000 Catholics in Cambodia which represents 0.15% of the total population. There are no dioceses, but there are three territorial jurisdictions - one Apostolic Vicariate and two Apostolic Prefecture. Theravada Buddhism is since the 13th century AC the state religion, although remainders of Brahmaistic practices, Hinduism, animism, beliefs in ghosts and other supernatural beings or “dark powers”, mixed all in one, are very common and widely spread . And with traces of Christianity is not different : “This expectation of the Christian God is indistinguishable from the way Cambodians approach the spirits, who are also regarded as the source of material blessings — the Christian God is assimilated to the Khmer universe as the most powerful inhabitant of the spirit world.” [Philip J. Coggan]

Česky

Když se zamyslíme nad Kambodžou, většině lidí přijde na mysl chrámový komplex Angkor Wat, Rudí Khmerové či sexuální turistika. Mluvíme-li o Kambodži a náboženství, pak snad buddhismus – tedy théravádový buddhismus, abychom byli přesní… rozhodně ne křesťanství. A přeci, Kambodža je devátým nejrychleji rostoucím křesťanským společenstvím na světě. Philip J. Coggan, spisovatel australského původu, žijící v Kambodži, napsal: „Devadesát sedm procent Kambodžanů jsou buddhisté, jenž křesťanství roste každým rokem o šest procent, a za mně než deset let předežene islám, coby druhé nejrozšířenější náboženství v zemi.“ Přesto křesťané reprezentují pouze něco kolem 0,4% z celkové populace Kambodži. Zdaleka největší skupinu mezi všemi křesťanskými denominacemi v Kambodži představuje Římskokatolická církev. V Kambodžském království je okolo 20 tisíc katolíků, což představuje 0.15% celkové populace. V zemi nejsou žádné diecéze, ale jsou tu tři územní jurisdikce – jeden apoštolský vikariát a dvě apoštolské prefektury. Théravádový buddhismus je od třináctého století našeho letopočtu státním náboženstvím, přestože pozůstatky brahmaistických praktik, hinduismu, animismu, víry v duchy a jiné nadpřirozené síly a bytosti, vše smíchané dohromady, jsou velmi běžné a široce rozšířené. A s křesťanstvím tomu není jinak: „Očekávání od Boha křesťanského jsou k nerozeznání od způsobu, jakým Kambodžané přistupují k duchům a duchovním bytostem, kteří jsou zároveň považováni za zdroj hmotného blahobytu –křesťanský Bůh je asimilován do khmerského vesmíru coby nejmocnější z obyvatel světa duchů.“ [Philip J. Coggan]

Návaznosti

MUNI/A/0873/2016, interní kód MU
Název: Internacionalizace výzkumu v religionistice (Akronym: INTERVYR)
Investor: Masarykova univerzita, Internacionalizace výzkumu v religionistice, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty