C 2021

Cliché

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Cliché

Název česky

Klišé

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Hoboken, The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology, od s. 1-5, 5 s. 1. 2021

Nakladatel

Wiley Blackwell

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00120306

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-118-78676-5

Klíčová slova česky

klišé; pragmatika; metapragmatika; rétorika; metafora

Klíčová slova anglicky

cliché; pragmatics; metapragmatics; rhetoric; metaphor

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 5. 2022 09:45, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

This entry extends the definition of cliché from its traditional understanding as a trite and stereotypical form of linguistic expression to a broader conception of any unoriginal semiotic communicative act based on the non-creative reuse of diverse formal elements that are recognizable from other contexts. The definition stresses the constitutive role of metapragmatic awareness – both its absence on the part of the producer of a cliché and its presence on the part of the recipient, who is thus able to identify the cliché. As shown by current corpus data, cliché may also be subject to a self-reflexive discussion on the level of metadiscourse by its very producer: in this role, it serves as a face-saving mechanism, namely to pre-empt the recipients’ possible negative evaluative reactions.

Česky

Toto encyklopedické heslo definuje koncept klišé novým způsobem, a to rozšířením jeho tradičního pojetí jako otřepané a stereotypní formy jazykového vyjádření směrem k širšímu pojetí zahrnujícímu jakýkoliv neoriginální sémiotický komunikační akt založený na netvůrčím využití různých formálních elementů, které zjevně pochází z jiného kontextu. Definice zdůrazňuje konstitutivní roli metapragmatického povědomí, a to jak jeho absenci u původce klišé tak i jeho přítomnost na straně příjemce, díky čemuž dochází k identifikaci klišé. Na základě současných korpusových dat je poukázáno, jak se může klišé stát středem verbální autoreflexe a vlastního komentáře - u původce klišé to může sloužit jako mechanismus zachování tváře, např. jako strategie předjímání možné negativní reakce ze strany příjemce.

Návaznosti

MUNI/A/1204/2019, interní kód MU
Název: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II (Akronym: ReComE 2020)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1376/2020, interní kód MU
Název: Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation

Přiložené soubory

13._1._2021_full_Clich
Požádat o autorskou verzi souboru
Chovanec__2021__Cliche.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru