2017
The Remote Nation of Czechoslovakia as Visited by Mr. Gulliver on one of his Voyages
BUBENÍČEK, PetrZákladní údaje
Originální název
The Remote Nation of Czechoslovakia as Visited by Mr. Gulliver on one of his Voyages
Autoři
BUBENÍČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
The Association of Adaptation Studies Annual Conference, Leicester, 2017
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60204 General literature studies
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00098101
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
intermediality; adaptation; Juráček; Swift; Gulliver
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 4. 2018 11:17, doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D.
Anotace
V originále
In some of his plays Shakespeare positions the Czech lands next to the sea. The loose adaptation of Jonathan Swift’s Gulliver’s Travels, shot by the Czech director Pavel Juráček and called Případ pro začínajícího kata (Case for a Rookie Hangman, 1969), features information that is more up-to-date. Of course, Juráček rather than Swift has to be made responsible. Unlike in Swift’s novel, however, the film’s protagonist, Lemuel Gulliver, lands in a country named Balnibarbi, which is modelled on 1960s Czechoslovakia. In my paper, I will examine that way in which Juráček’s film presents a poignant analysis of the world of socialism based on “make believe”– a convention of pretending accompanied by permanent and obtrusive police surveillance, and how the adaptation, based on an eighteenth-century text, ultimately shows the irreversible decay of the Communist regime.
Návaznosti
MUNI/A/1171/2016, interní kód MU |
|