J 2018

Trust in alternative and professional media : The case of the youth news audiences in three European countries

MACEK, Jakub, Alena MACKOVÁ, Vassilis PAVLOPOULOS, Veronika KALMUS, Charles Michael ELAVSKY et. al.

Základní údaje

Originální název

Trust in alternative and professional media : The case of the youth news audiences in three European countries

Autoři

MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí), Alena MACKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Vassilis PAVLOPOULOS (300 Řecko), Veronika KALMUS (233 Estonsko), Charles Michael ELAVSKY (840 Spojené státy, domácí) a Jan ŠEREK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

European Journal of Developmental Psychology, Abingdon, Routledge, 2018, 1740-5629

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50802 Media and socio-cultural communication

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.667

Kód RIV

RIV/00216224:14230/18:00102090

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000428153300007

Klíčová slova anglicky

trust in alternative media; trust in professional media; adolescents; young adults

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 8. 2018 15:50, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This exploratory paper applying cross-cultural and developmental perspective analyses and discusses trust in alternative media and its relation to trust in professional media, seeking to identify the national specifics of media trust and its developmental patterns. Employing 2016 survey data of Czech, Estonian and Greek youth (aged 14–25, N = 3654) collected as part of the international CATCH-EyoU project (Horizon 2020), the study outlines the typology of media trust, comprising trust in alternative and professional media, and compares social and political predictors influencing media trust in the three countries. The study illustrates the diversity of relations between the two types of media trust, concluding that differences in selected predictors of media trust and the distribution of media trust types across national sub-samples illuminate the strong role national context plays, illustrating the varying pathways development of media trust follows in these varied contexts along socioeconomic and cultural lines.

Návaznosti

649538, interní kód MU
Název: CATCH-EyoU - Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions (Akronym: CATCH-EyoU)
Investor: Evropská unie, CATCH-EyoU - Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)

Přiložené soubory