C 2017

Re-co(r)ding the Scene of the Crime. Processing the Ontology of Dissapearance

HORÁKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Re-co(r)ding the Scene of the Crime. Processing the Ontology of Dissapearance

Name in Czech

Zaznamenávat místo činu. Zpracovávat ontologii mizení

Authors

HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hildesheim-Zürich-New York, Fluid Access : Archiving Performance-Based Arts, p. 167-180, 14 pp. Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig Schriften / Publication Series 12, 2017

Publisher

Georg Olms Verlag

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00098173

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-3-487-15476-3

Keywords (in Czech)

historiografie situovaná v čase; historiografie situovaná v prostoru; media-performance; Proces

Keywords in English

time based historigraphy; space based historiography; media-performance; The Trial

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/4/2018 08:55, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Abstract

V originále

Current debates on media-performance relationship challenge an ability of documentary materials, like photographs, video, film, props, scores, scripts or reviews, to provide a true and an authentic evidence of live events and thus to contribute to our knowledge of historical live arts in general. Another quite recent tendency in media-performance discourse has been led by the belief in an ability of re-enactments of historical performances to overcome limits of inevitably mediated (second-hand) quality of our experience of the historical live arts. The paper 1) contributes to the discourse by a critical overview of certain strategies of transparent mediation of live performance historiography. And 2) it is a report on the experiment on theatre performance’s live-reco(r)ding and real-time transformation. The purpose of the experiment was to challenge the traditional time-based historiography (with its categories of past-present-future) by space-based digital historiography (with its categories of real-time processing, and endless interpretations).

In Czech

Současné debaty o vztahu médií a performance zpochybňují schopnost dokumentárních materiálů, jako fotografie, video, film, rekvizity, scénáře nebo recenze, poskytovat pravdivé a autentické důkazy živých událostí, a tedy přispívat k našemu poznání historických živých umění obecně. Jiná nedávná tendence v diskurzu kolem médií a performance byla spojena s vírou v schopnost znovu-provedení historických performancí překonat omezení nutně zprostředkované (mediované) zkušenosti historických performancí. Studie je příspěvkem do této diskuse kritickým přehledem strategií transparentní mediace živých performancí. Současně se jedná o zprávu o experimentu s živým záznamem živého performance a jeho transformací v reálném čase. Cílem experimentu bylo prozkoumat alternativu k tradiční, v čase situované historiografii (s kategoriemi minulost-přítomnost-budoucnost), v podobě v prostoru situované historiografie (založené na kategoriích zpracování v reálném čase a nekonečné interpretaci).

Links

MUNI/A/1055/2016, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A