ŠMAHELOVÁ, Martina, Dana JUHOVÁ, Ivo ČERMÁK a David ŠMAHEL. Mediation of young children’s digital technology use : The parents’ perspective. Cyberpsychology : Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 11, č. 3, s. nestránkováno, 17 s. ISSN 1802-7962. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CP2017-3-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mediation of young children’s digital technology use : The parents’ perspective
Autoři ŠMAHELOVÁ, Martina (703 Slovensko, garant, domácí), Dana JUHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Ivo ČERMÁK (203 Česká republika, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Cyberpsychology : Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-7962.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50802 Media and socio-cultural communication
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Mediation of young children’s digital technology use: The parents’ perspective
Impakt faktor Impact factor: 1.400
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00098268
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CP2017-3-4
UT WoS 000418018800004
Klíčová slova anglicky Mediation strategies; online opportunities; online risks; thematic analysis; children
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 16. 9. 2022 10:59.
Anotace
The present-day reality that young children use digital media has forced parents to balance the risks and opportunities of the content that their children may encounter online. Current studies have mostly been quantitative. They have mainly focused on children aged 9 and older, and have addressed the types of mediation that parents use. However, they have not considered their relation to specific risks and opportunities. In the present study, we have sought to address this discrepancy and to understand the mediation strategies that parents use to shape the online experiences of their children. We focused on the factors that play a role in these mediations of specific risks and opportunities. In-depth semi-structured interviews with the parents of children aged 7–8 and their siblings in the Czech Republic (N=10 families) were conducted in 2014. A thematic analysis identified three main themes: (1) Mediation strategies of technology usage in relation to the mediation of online opportunities and online risks; (2) Time and place management of mediation strategies; and (3) The child as a co-creator of mediation strategies. Our results indicated that parental mediation is a dynamic process that is co-constructed by the parents and children according to context.
Návaznosti
MUNI/A/1274/2016, interní kód MUNázev: Využívání digitálních technologií v kontextu: setkávání s neznámými lidmi, poruch příjmu potravy a podpory behaviorálního zdraví (Akronym: EUGASO)
Investor: Masarykova univerzita, Využívání digitálních technologií v kontextu: setkávání s neznámými lidmi, poruch příjmu potravy a podpory behaviorálního zdraví, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 11:34