p 2017

Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia

OKÁČOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia

Název anglicky

Echoes of Ovid´s Metamorphoses in the Narrative Technique of Late Antique Mythological Centos from Virgil

Autoři

OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Roma aurea MMXVII: Ovidiovské kontexty a inspirace. Praha, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14640/17:00098583

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

cento; Vergilius; Ovidius; cyklický narativ; aluze

Klíčová slova anglicky

cento; Virgil; Ovid; cyclic narrative; allusion

Štítky

Změněno: 13. 3. 2019 20:46, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představil rozmanité způsoby nápodoby Ovidiova díla v pozdně antických centonech z Vergilia, zvláště ve třech mytologických epylliích s motivem proměny (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese), která z Ovidia čerpala nejen po obsahové, ale i technické stránce. Prvky cyklické kompozice, s nimiž se v těchto textech setkáváme, nejsou ani tak žánrovým standardem nebo specifikem centonární techniky jako spíše zřetelnou ozvěnou jednoho z hlavních generativních mechanismů Ovidiova vyprávění v Proměnách.

Anglicky

The paper introduced various ways of imitating Ovid in late antique centos from Virgil, especially in three mythological epyllia with the motif of metamorphosis (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese). These texts were inspired by Ovid both in terms of content and narrative technique. The characteristics of cyclic narrative common to all of them are shown to be clear echoes of one of the most prominent generative mechanisms of Ovid´s narrative in the Metamorphoses rather than features specific to the given genre or the cento technique.