ŠTURSOVÁ, Kateřina, Martin JELÍNEK a Tereza PRUKNEROVÁ. Efekt mentální přípravy na soutěžní stav a její vliv na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci. In Týden vědy na Filozofické fakultě MU. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Efekt mentální přípravy na soutěžní stav a její vliv na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci
Název anglicky The effect of mental training on competition status and its impact on prevalence of overtraining in adolescence
Autoři ŠTURSOVÁ, Kateřina, Martin JELÍNEK a Tereza PRUKNEROVÁ.
Vydání Týden vědy na Filozofické fakultě MU, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky přetrénování, elitní plavci, adolescenti, mentální trénink, mindfulness program, single-case design
Klíčová slova anglicky overtraining syndrome; elite swimmers; adolescence; mindfulness; PST; single-case design
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Štursová, učo 407039. Změněno: 15. 12. 2017 07:54.
Anotace
Tato práce se zabývá fenoménem přetrénování. Sledovány byly dvě výzkumné otázky. První se zabývala vývojem přetrénování napříč jarní sezónou, druhá otázka se věnovala ovlivnitelností této úrovně psychologickými intervencemi: mentálním tréninkem a mindfulness programem. Pro tento výzkum byl vybrán design single-case s několikanásobným baseline napříč participanty. Participanty tohoto výzkumu byli čtyři adolescentní elitní plavci. Na úroveň přetrénování bylo usuzováno na základě sledování změn nálad (POMS), spánku (PSQI), variability srdeční frekvence a plaveckého výkonu. Výsledky se individuálně lišily a není možné je zobecnit. Výsledky jsou v souladu s Modelem rizik a následků přetrénování, podle kterého je přetrénování multifaktoriální proces. Vliv intervencí se rovněž individuálně lišil. Na základě výsledků a rozhovorů s participanty nelze konstatovat, která s intervencí se lépe hodí pro práci s přetrénováním. Velkou roli v tomto ohledu hrály preference plavců a jejich dosavadní zkušenost. V diskuzní části jsou nastíněny možné intervenující faktory: biorytmus, identita, schopnost vnímat vnitřní procesy, motivace, osobnost interventa. Tato studie přispívá k lepšímu pochopení fenoménu přetrénování u populace adolescentních elitních sportovců.
Anotace anglicky
This research is focusing on overtraining phenomena. There were two aims. The first one was to explore progression of overtraining across spring season. The second one was to explore whether this overtraining level could be influenced/decreased by psychological intervention. Two types of intervention took place: psychological skills training and mindfulness programme. For this purpose, the single-case research method was chosen, specifically a multiple baseline across participants design. The level of overtraining was determined by measuring mood variance (POMS), sleep (PSQI), heart rate variability and swimming performance. Results differ individually and are consistent with OT Risks and Outcomes Model. According to this model overtraining is multifactorial process. The impact of interventions was also individually different. It cannot be concluded, whether one type of intervention is more suitable for overtraining than the other one. Variables that could influence our results are discussed, e. g. biorhythm, identity, ability to observe inner experience, motivation and personality of explorer. This study contributes to knowledge of overtraining phenomena among adolescent elite athletes.
Návaznosti
MUNI/A/0839/2016, interní kód MUNázev: Psychologické koreláty zvládání zátěže u vrcholových sportovců v ČR (Akronym: PCCA)
Investor: Masarykova univerzita, Psychologické koreláty zvládání zátěže u vrcholových sportovců v ČR, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 21:32