J 2017

Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů

HRUBÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů

Název anglicky

Social Determinants of High Parental Educational Expectations

Autoři

HRUBÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50400 5.4 Sociology

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.500

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00095271

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000417626100001

Klíčová slova anglicky

educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2018 16:05, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.

Anglicky

The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.

Návaznosti

GB14-36154G, projekt VaV
Název: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Grantová agentura ČR, Dynamika změny v české společnosti