2017
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
HRUBÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Název anglicky
Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Autoři
HRUBÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.500
Kód RIV
RIV/00216224:14230/17:00095271
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000417626100001
Klíčová slova anglicky
educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2018 16:05, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.
Anglicky
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Návaznosti
GB14-36154G, projekt VaV |
|