HRUBÁ, Lucie. Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Sociológia. Bratislava, 2017, roč. 49, č. 5, s. 463-481. ISSN 0049-1225.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Název anglicky Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Autoři HRUBÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.500
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00095271
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000417626100001
Klíčová slova anglicky educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 26. 3. 2018 16:05.
Anotace
Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.
Anotace anglicky
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Návaznosti
GB14-36154G, projekt VaVNázev: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Grantová agentura ČR, Dynamika změny v české společnosti
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 08:27