2017
Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner
KYLOUŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner
Název česky
Apokalypsy : Marie-Claire Blais, Eric Dupont a Nicolas Dickner
Název anglicky
Apocalypses : between Marie-Claire Blais, Eric Dupont and Nicolas Dickner
Autoři
KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
TransCanadiana. Polish Journal of Canadian Studies / Revue Polonaise d'Études Canadiennes, Poznań, Polish Association for Canadian Studies / Association Polonaise des Études Canadiennes, 2017, 2392-2990
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60204 General literature studies
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00098917
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Quebecká literatura; apocalypsa; Marie-Claire Blais; Nicolas Dickner; Éric Dupont
Klíčová slova anglicky
Quebec literature; Apocalypse; Marie-Claire Blais; Nicolas Dickner; Éric Dupont
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2018 15:18, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Il semblerait qu’il n’y ait pas, au Québec, de grand récit national, dressé contre un ennemi historique extérieur, comme c’est le cas dans de nombreux vieux pays. Pourrait-on en trouver une justification, ou mieux pourrait-on identifier les éléments traumatisants liés a la guerre qui participent de l’imaginaire collectif et constituent une parcelle de la mémoire culturelle ? Un des facteurs, hérité de la tradition catholique et de l’habitus communautaire de la société québécoise, se traduit par la thématique apocalyptique. Celle-ci n’est pas guerriere en soi. Car il ne s’agit pas seulement de la guerre, mais d’une vision élargie du Mal. De national, l’engagement se fait universel. Comme nous tenterons de le prouver en comparant Marie-Claire Blais (cycle Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) et Éric Dupont (La fiancée américaine), nous avons plutôt affaire a la problématique de l’éthos qui donnerait un sens au récit/Récit et a l’histoire/Histoire. Car c’est la que l’imaginaire, la thématique, mais aussi l’enargeia structurante, qui conditionne et justifie l’écriture, se rejoignent.
Česky
Na rozdíl od mnoha evropských zemí chybí kanadskému Quebeku velký národní příběh tematizující boj proti vnějšímu nepříteli. Lze pro to najít důvod? Nebo lze najít v kolektivní představivosti a kulturní paměti Quebeku traumatizující události související s válkou? Prvky takového příběhu je možno nalézt v apokalyptické tematice, která se patrně rozvinula vlivem katolické tradice a komunitním habitu quebecké společnosti. Apokalypsa sama o sobě neznamená pouze válku, ale zahrnuje i širší vizi Zla. Z tohoto pohledu se pak se dějinná implikace národní komunity mění v univerzální lidskou. Analýza Marie-Claire Blaisové (románový cyklus Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) a Éric Dupont (La finacée américaine) podtrhují tento étos jako koncept, který osmyslňuje příběh i historii. Právě v tomto bodě se totiž apokalyptická tematika setkává s kolektivní představivostí strukturující enargeiou autorského rukopisu.
Anglicky
Unlike many European countries Quebec seems to lack a great national narrative of the fight against an external enemy. Can we find a reason for it? Or can we identify traumatizing events related to the war included in the collective imagination as a part of Quebec cultural memory? Elements of such a narrative influenced by the Catholic tradition and the community habitus of the Quebec society seem to be reflected in apocalyptic themes. In itself, Apocalypse does not denote only war, but involves a broader vision of Evil. In that way, a national commitment becomes a universal one. The analysis of Marie-Claire Blais (novel cycle Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) and Éric Dupont (La finacée américaine) underlines the ethos as the concept which provides meaning of the story and History. In fact, this is the very point where collective imagination, apocalyptic themes and enargeia meet in order to both structure and justify writing.
Návaznosti
MUNI/A/1126/2016, interní kód MU |
|