CSERES, Jozef. Musica Practica According to Roland Barthes. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 52, č. 1, s. 149-153. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-14.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Musica Practica According to Roland Barthes
Název česky Musica Practica podle Rolanda Barthese
Autoři CSERES, Jozef (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00098971
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-14
UT WoS 000408437300014
Klíčová slova anglicky Roland Barthes; music; aesthetics; listening; gesture; performance; rhythm; Musica Elettronica Viva
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 17. 5. 2018 17:31.
Anotace
The contribution deals with Roland Barthes' musical aesthetics, with his dichotomous view of music – the manual or muscular ("the music one listens to") on the one hand, and the liquid or effusive ("the music one plays") on the other. Barthes grasped these as two different arts, each with its own history, its own sociology, its own aesthetics, and its own erotic. The first one, driven by desire, represents an amateurish music-making, the second one, played by professional musicians by heart, represents a professional musical praxis. Amateur music is characterized by intimate contact of the musician's body and his/her art. The aim of the paper is to explore both musics in the context of actual musical thought and post-Cagean ways of music making and listening.
Anotace česky
Příspěvek se zabývá hudební estetikou Rolanda Barthese, jeho dichotomním vnímáním hudby – manuální neboli muskulární na jedné straně, a tekutou neboli efuzivní, na straně druhé. Barthes je pochopil jako dvě odlišná umění, každé s vlastní historií, sociologií, estetikou a erotikou. Zatímco první je poháněná touhou a reprezentuje amatérské muzicírovaní, druhou hrají profesionální hudebníci zpaměti a reprezentuje profesionální hudební praxi. Amatérská hudba je charakterizována intimním kontaktem mezi tělem hudebníka a jeho uměním. Záměrem studie je prozkoumat obě hudby v kontexte aktuálního hudebního myšlení a post-cageovských způsobů dělání a poslouchaní hudby.
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 04:53