2017
Kazuistiky v transdidaktickém přístupu
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Klára ULIČNÁZákladní údaje
Originální název
Kazuistiky v transdidaktickém přístupu
Název česky
Kazuistiky v transdidaktickém přístupu
Název anglicky
Case studies in the transdidactic approach
Autoři
SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Klára ULIČNÁ (203 Česká republika)
Vydání
Brno, Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání, od s. 11-46, 36 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 44, 2017
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00098978
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8758-3
Klíčová slova česky
didaktická kazuistika; klinická věda; transdidaktický výzkum
Klíčová slova anglicky
didactic case study; clinical field; transdidactic research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2018 12:44, Dana Nesnídalová
V originále
V první části kapitoly jsou didaktické kazuistiky charakterizovány v širším kontextu klinické vědy, která není záležitostí pouze didaktiky nebo pedagogiky, ale týká se všech akademických disciplín, jejichž poznání je v úplnosti zhodnoceno teprve prostřednictvím příslušné profesní oblasti, typicky lékařství, práva či architektury. Rozdíly v pojetí kazuistik v těchto různých doménách jsou nahlíženy s oporou o rozlišení „technologického a „hermeneutického“ přístupu k výzkumu a jeho vazbám na teorii. Ve druhé části kapitoly je v kondenzované a zestručněné podobě shrnuta linie výkladu transdisciplinárního přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky, jež byla do větších podrobností rozvedena v knize Transdisciplinární didaktika. Cílem tohoto shrnujícího náhledu je nabídnout čtenářům ucelený přehled hlavních bodů, které poskytují argumentační oporu pro transdidaktickou teorii a pro nahlížení na její souvislosti se vzdělávací praxí zachycenou v didaktických kazuistikách. Výklad je veden s oporou o pojmy podrobně objasňované již v knize Transdisciplinární didaktika a zde znovu připomenuté: replikace teoretického konstruktu, instrumentální praxe, obsah vzdělávání, hloubková struktura výuky, didaktická kazuistika, ontodidaktická a psychodidaktická perspektiva a reciprocita perspektiv. Pojmový aparát užívaný v obou knihách je poté přehledně (graficky) shrnut v pojmové mapě transdidaktického přístupu ve třetí části kapitoly.
Anglicky
In the first part of the chapter, the case study is first introduced as a research tool in clinical fields. It is pointed out that the case study is a unique way of capturing professional experience. As such, it can then serve as a very specific means of sharing professional knowledge, especially in clinical fields. In the second part of the chapter, attention is devoted to the case study of instruction as a tool in transdisciplinary research in didactics and also in professional development of teachers. Transdidactic research makes use of the fact that case studies of instruction make it possible to see relational changes in how the learning environment is developed. Case studies of instruction are empirically grounded in facts about instruction and it is how these facts are conceived that influences the conception and development of the case study. Towards the end of this part the Model of deep structure of instruction is introduced as a fundament for the replication of transdidactic theory. The transdidactic approach that makes use of the 3A procedure is also briefly introduced. This part aims to show how case studies of instruction aid to bridge pedagogical theory and practice. The third part of the chapter is in fact simply a map of theoretical concepts that bear relevance in the transdidactic theory. These include content, context and cotext; objectivity, subjectivity and intersubjectivity; content transformation and reciprocity of perspectives; learning environment and learning task, didactic excellence and didactic formalism.