J 2017

Does ‘clicking’ matter? The role of online participation in adolescents’ civic development

MACHÁČKOVÁ, Hana a Jan ŠEREK

Základní údaje

Originální název

Does ‘clicking’ matter? The role of online participation in adolescents’ civic development

Autoři

MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan ŠEREK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cyberpsychology : Journal of psychosocial research on cyberspace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-7962

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.400

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00095297

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000418947900005

Klíčová slova anglicky

Online participation; adolescence; civic development

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2018 09:55, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This study focuses on the role of online civic participation in the civic development of adolescents. We build on the assumption that online civic participation differs from more traditional offline civic participation in several key characteristics, namely lacking proximity to other actors, possible disconnection between civic actions and their outcomes, and a reduced hierarchy within the online environment. Considering these specifics, the study examined the longitudinal effect of online participation on the development of civic identity, political self-efficacy, and attitudes toward social authorities. Concurrently, we contrasted the impact of online participation with the impact of offline civic participation. Data from a survey-based two-wave panel study conducted in Spring 2014 and Autumn 2015 in the Czech Republic were utilized. The sample comprised 768 adolescents (aged 14-17 in T1; 54% females). The results showed that online participation predicted increased challenging attitudes towards social authorities, while offline participation had the opposite effect. Furthermore, online participation had no effect on political self-efficacy or civic development, but offline participation positively predicted civic identity. The findings are discussed with regard to the specific benefits and limits of online civic participation.

Návaznosti

GA14-20582S, projekt VaV
Název: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů
Investor: Grantová agentura ČR, Psychologické aspekty občanské participace adolescentů