J 2017

Finanční gramotnost v projektovaném kurikulu Austrálie

ŠEVČÍK, Karel

Základní údaje

Originální název

Finanční gramotnost v projektovaném kurikulu Austrálie

Název česky

Finanční gramotnost v projektovaném kurikulu Austrálie

Název anglicky

Financial Literacy in the Projected Curriculum of Australia

Autoři

ŠEVČÍK, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Scientia in Educatione, Univerzita Karlova, 2017, 1804-7106

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00099038

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

finanční vzdělávání, finanční gramotnost, projektované kurikulum, kategoriální systém

Klíčová slova anglicky

financial education; financial literacy; projected curriculum; categorical system.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2018 14:34, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Fenoménu finanční gramotnosti je v současnosti v celosvětovém měřítku věnováno stále více pozornosti. Důvodem je nejen nedávná finanční krize, ale především narůstající fi- nanční problémy, jež mají vliv na život jednotlivců. I proto se neustále zvyšuje počet států, jenž implementují prvky finančního vzdělávání do svých národních kurikul. Jedním ze států, které mají dlouholetou zkušenost s danou problematikou, je i Austrálie, v níž je finanční gramotnost u žáků rozvíjena formou samostatného předmětu. Jádro studie tak představuje analýzu rozvoje konceptu finanční gramotnosti v australském projektovaném kurikulu, která je založena na metodě informační analýzy. Studie má ambici podpořit reflexi a nabídnout inspiraci pro rozvoj finanční problematiky v českém kurikulu. Dílčím výstupem je pak vytvoření návrhu kategoriálního systému, na základě poznatků získaných z analýzy australského kurikula a dalších dostupných studií. Výsledky šetření ukazují, že finanční gramotnost je kromě samostatného předmětu zastoupena také v rámci předmětu matematiky, a to již od počátečních stupňů vzdělávání. Za vhodné považují autoři také přístup k tématům finanční problematiky z perspektivy obsahové a dovednostní.

Anglicky

The phenomenon of financial literacy has attracted an increasing attention on a global scale. The reason behind this is not only the recent financial crisis but primarily the rising amount of financial problems which affect the lives of individuals. Therefore, there has been an increase in the number of states which implement elements of financial education into their national curricula. Australia also ranks among the countries which have been developing the financial literacy of its students within a specifically tailored school subject. The study focuses on the analysis of financial literacy development within the school curriculum as designed and projected in Australia. The relevant data has been generated via information analysis and it is supposed to support the reflection of the financial literacy concept in the Czech curriculum and offer some inspiration towards future progress. The next aim is to design a categorical system derived from the findings and also from other available studies. The results suggested that financial literacy is also readily understood as an important part of math curriculum, already at the primary levels of education. Authors also acknowledge the approach to different financial issues with regard to content and skills

Návaznosti

MUNI/A/0985/2015, interní kód MU
Název: Školní vzdělávání: Výzkum učebních podmínek, výukových metod, didaktických prostředků a kurikula (Akronym: SKOLA 2016)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: Výzkum učebních podmínek, výukových metod, didaktických prostředků a kurikula, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty