HORÁKOVÁ, Jana. Golem dnes. Programování excesu / Golem Today. Excess Programming. In Hranice technicky možného. Ke vztahu umění a techniky. Workshop v rámci Performance Philosophy 2017. Project Golem – Uncanny Acts of Creation between Art, Philosophy and Technology. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Golem dnes. Programování excesu / Golem Today. Excess Programming
Název anglicky Golem Today. Excess Programming
Autoři HORÁKOVÁ, Jana.
Vydání Hranice technicky možného. Ke vztahu umění a techniky. Workshop v rámci Performance Philosophy 2017. Project Golem – Uncanny Acts of Creation between Art, Philosophy and Technology, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky filozofie performance; umění; technika; programování; exces; Golem
Klíčová slova anglicky Performance Philosophy; art; technology; programming; excess; Golem
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Změněno: 4. 1. 2018 10:15.
Anotace
Příspěvek rozvíjí předpoklad, že počítače a počítačové sítě jsou Golem věku informací. Příklady tvořivých a kritických zkoumání techno-logiky informační společnosti jsou proto interpretovány jako rekonstrukce legendy o Golemovi. Důraz je kladen na umělecké taktiky, které nám umožňují překročit hranice "technicky možného" (tj. omezení utilitární logiky informační společnosti). Příklady uměleckého průzkumu limitů a virtualizací dnešní dominantní technologie, v podobě uměleckých virů nebo umění glitche, jsou interpretovány jako metafory autonomie, neposlušnosti nebo dysfunkce dnešních Golemů/techniky.
Anotace anglicky
The contribution develops an assumption that computers and the computer networks are the Golem of an Information Age. Therefore, examples of creative and critical explorations of the Information Society’s techno-logic are interpreted as re-enactments of the Golem legend. The focus is on artistic tactics that enable us to cross boundaries of ´technically possible´ (i. e. the limits of an utilitarian logic of the information society). The examples of artistic explorations of limits and virtualities of today's dominant technology, in forms of artistic viruses or glitch art, are interpreted as metaphors of an autonomy, disobedience, or dysfunction of the Golem/technology of today.
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 00:56