B 2017

Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu

CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA a Šárka PORTEŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu

Název anglicky

Psychometric analysis TIM3–5 – Test for Identifying Gifted Students in Mathematics

Autoři

CÍGLER, Hynek (203 Česká republika, domácí), Michal JABŮREK (203 Česká republika, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 77 s. Verze 1.0, 2017

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00099110

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-8827-6

Klíčová slova česky

matematické schopnosti; IRT; testová příručka; Teorie odpovědi na položku; Raschův model; psychologická diagnostika; matematické nadání; nadání

Klíčová slova anglicky

math ability; IRT; test manual; Item Response Theory; Rasch model; psychological assessment; math giftedness; giftedness

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2018 16:47, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Test TIM3-5 je diagnostický nástroj určený pro zjišťování matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.-5. tříd základních škol. Protože při vývoji testu byly použity některé pokročilé psychometrické postupy, které se jinak v české psychologické praxi využívají spíše sporadicky nebo vůbec, vytvořili jsme tuto publikaci, ve které vybrané psychometrické analýzy podrobně popisujeme. Kniha je samozřejmě na prvním místě určena čtenářům, kteří se zajímají o práci se samotným testem TIM3 -5. Jako vhodný zdroj informací ale poslouží i pro psychometriky, kognitivní vědce, statistiky a odborníky v příbuzných oborech, kteří se potřebují blíže seznámit s praktickým využitím Raschovských modelů, s tvorbou paralelních testových forem a jejich vyrovnáním, s DIF analýzou a s pokročilejšími způsoby výpočtu reliability, opírajícími se o teorii odpovědi na položku. Publikace se rovněž dále zabývá vztahem matematického nadání a jednotlivých faktorů inteligence ve smyslu, v jakém je vymezuje CHC teorie kognitivních schopností.

Anglicky

The TIM 3-5 test is an assessment tool designed to measure mathematical abilities in the above-average children of grades 3 through 5. Because some advanced psychometric procedures, rarely employed in psychological practice in Czechia, were used during the test development, we have written this book, in which we describe selected psychometric analyses in detail. In the first place, this e-book is, of course, intended for those readers, who are interested in working with the test TIM3 -5 itself. However, it may serve as a useful information source also for psychometricians, cognitive scientists, statisticians and professionals in related fields, who need to better acquaint themselves with practical use of Rasch models, with development of parallel test forms and their equating, with DIF analysis and with advanced methods of computation of reliability, which support themselves by the item response theory. The publication also deals with the relationship of mathematical giftedness and particular intelligence factors as specified by the CHC theory of cognitive abilities.

Návaznosti

MUNI/A/1340/2016, interní kód MU
Název: Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů
Investor: Masarykova univerzita, Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty