CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA a Šárka PORTEŠOVÁ. Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 77 s. Verze 1.0. ISBN 978-80-210-8827-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu
Název anglicky Psychometric analysis TIM3–5 – Test for Identifying Gifted Students in Mathematics
Autoři CÍGLER, Hynek (203 Česká republika, domácí), Michal JABŮREK (203 Česká republika, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, 77 s. Verze 1.0, 2017.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW full-text
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00099110
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-8827-6
Klíčová slova česky matematické schopnosti; IRT; testová příručka; Teorie odpovědi na položku; Raschův model; psychologická diagnostika; matematické nadání; nadání
Klíčová slova anglicky math ability; IRT; test manual; Item Response Theory; Rasch model; psychological assessment; math giftedness; giftedness
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 26. 2. 2018 16:47.
Anotace
Test TIM3-5 je diagnostický nástroj určený pro zjišťování matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.-5. tříd základních škol. Protože při vývoji testu byly použity některé pokročilé psychometrické postupy, které se jinak v české psychologické praxi využívají spíše sporadicky nebo vůbec, vytvořili jsme tuto publikaci, ve které vybrané psychometrické analýzy podrobně popisujeme. Kniha je samozřejmě na prvním místě určena čtenářům, kteří se zajímají o práci se samotným testem TIM3 -5. Jako vhodný zdroj informací ale poslouží i pro psychometriky, kognitivní vědce, statistiky a odborníky v příbuzných oborech, kteří se potřebují blíže seznámit s praktickým využitím Raschovských modelů, s tvorbou paralelních testových forem a jejich vyrovnáním, s DIF analýzou a s pokročilejšími způsoby výpočtu reliability, opírajícími se o teorii odpovědi na položku. Publikace se rovněž dále zabývá vztahem matematického nadání a jednotlivých faktorů inteligence ve smyslu, v jakém je vymezuje CHC teorie kognitivních schopností.
Anotace anglicky
The TIM 3-5 test is an assessment tool designed to measure mathematical abilities in the above-average children of grades 3 through 5. Because some advanced psychometric procedures, rarely employed in psychological practice in Czechia, were used during the test development, we have written this book, in which we describe selected psychometric analyses in detail. In the first place, this e-book is, of course, intended for those readers, who are interested in working with the test TIM3 -5 itself. However, it may serve as a useful information source also for psychometricians, cognitive scientists, statisticians and professionals in related fields, who need to better acquaint themselves with practical use of Rasch models, with development of parallel test forms and their equating, with DIF analysis and with advanced methods of computation of reliability, which support themselves by the item response theory. The publication also deals with the relationship of mathematical giftedness and particular intelligence factors as specified by the CHC theory of cognitive abilities.
Návaznosti
MUNI/A/1340/2016, interní kód MUNázev: Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů
Investor: Masarykova univerzita, Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 23. 7. 2024 22:19