2017
Technology or Theology? Music Beyond Technology
FLAŠAR, MartinZákladní údaje
Originální název
Technology or Theology? Music Beyond Technology
Autoři
FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00099123
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000408437300006
Klíčová slova anglicky
20th century music; technology; electronic media; avant-garde; Martin Heidegger; Iannis Xenakis; György Ligeti; Pierre Boulez; Petr Nikl
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2018 08:58, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Anotace
V originále
In different times of 20th century technology played various roles in fulfilling listeners’ and authors’ expectations. The whole process reached its peak certainly in the post-war music development when technology was perceived either as a threat or a way to salvation of the contemporary music. The most remarkable problem represented a buying on future’s credit. Leaders of European and American avant-garde swore on the future as the only guarantee of the contemporary music authenticity unmasking the obsolescence of yesterday’s music. Not all composers were excited by technological possibilities of electronic media and left the optimistic mainstream sooner than others. Can music exist without technology? Can technology be possibly abandoned by composers and artists? And under what conditions?
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MU |
|