J 2017

Technology or Theology? Music Beyond Technology

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Technology or Theology? Music Beyond Technology

Autoři

FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00099123

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000408437300006

Klíčová slova anglicky

20th century music; technology; electronic media; avant-garde; Martin Heidegger; Iannis Xenakis; György Ligeti; Pierre Boulez; Petr Nikl

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2018 08:58, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

In different times of 20th century technology played various roles in fulfilling listeners’ and authors’ expectations. The whole process reached its peak certainly in the post-war music development when technology was perceived either as a threat or a way to salvation of the contemporary music. The most remarkable problem represented a buying on future’s credit. Leaders of European and American avant-garde swore on the future as the only guarantee of the contemporary music authenticity unmasking the obsolescence of yesterday’s music. Not all composers were excited by technological possibilities of electronic media and left the optimistic mainstream sooner than others. Can music exist without technology? Can technology be possibly abandoned by composers and artists? And under what conditions?

Návaznosti

MUNI/A/1055/2016, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty