J 2017

Persuasion in Religious Discourse: Enhancing Credibility in Sermon Titles and Openings

ADAM, Martin

Základní údaje

Originální název

Persuasion in Religious Discourse: Enhancing Credibility in Sermon Titles and Openings

Název česky

Persvaze v religiózním diskurzu: posílení věrohodnosti v názvech a úvodech kázání

Autoři

ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Discourse and Interaction, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-9930

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00095347

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

persvaze; věrohodnost; žánr; kázání; religiózní

Klíčová slova anglicky

persuasion; credibility; genre; sermon; religious

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2019 08:36, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Since the emergence of the Aristotelian idea of appeal within the framework of his understanding of poetics, the concepts of ethos, pathos, and logos have indicated the essence of what came to be labelled much later as persuasive strategies. Although persuasion seems to be present in virtually all text types and registers, in many ways it is the religious discourse that utilises persuasion as one of its pivotal instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine presented through it. The present paper explores scripted sermons, particularly sermon titles and opening passages, in terms of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how particular linguistic realisations of persuasion enhance the credibility of the message.

Česky

Již od počátků aristotelovského chápání poetiky jsou ethos, pathos a logos podstatou toho, co se mnohem později začalo označovat jako persvazivní strategie. Ačkoli určitý stupeň persvaze lze předpokládat prakticky ve všech typech textů a registrů, zdá se, že náboženský diskurz využívá přesvědčování jako jednoho ze svých klíčových nástrojů; s cílem přesvědčit posluchače o věrohodnosti doktríny, kterou prezentuje. Výzkumný článek zkoumá soubor kázání, zvláště pak jejich názvy a úvodní pasáže, se zřetelem k použitým přesvědčovacím strategiím. Hlavní důraz je kladen na to, jak konkrétní lingvistické realizace persvaze posilují věrohodnost zprávy.

Návaznosti

GA17-16195S, projekt VaV
Název: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu