k 2017

T. G. Masaryk i slavjanstvo (K masarykovskomu analizu dualizma zapadničestva i slavjanofilstva v russkom soznanii)

ZOUHAR, Jan

Základní údaje

Originální název

T. G. Masaryk i slavjanstvo (K masarykovskomu analizu dualizma zapadničestva i slavjanofilstva v russkom soznanii)

Název česky

Masaryk a slovanství

Název anglicky

Masaryk and Slavonic question

Autoři

ZOUHAR, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Slavjanskaja iděja v istorii i sovremennosti, 2017

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00099163

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Masaryk; slovanství

Klíčová slova anglicky

Slavonic question; Masaryk

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2018 17:37, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Slavjanskij vopros stal dlja T. G. Masaryka odnoj iz těm vsej jego žizni. Vpervye Masaryk posetil Rossiju vesnoj 1887 goda, a zatěm srazu že v 1888 godu on otpravilsja tuda snova. Ješčjo do pervoj svojej pojezdki v Rossiju on byl dostatočno podrobno oznakomlen s rossijskimi uslovijami. Tret'ju pojezdku v Rossiju on soveršil v 1910 godu, četvjortuju – v 1917-1918 godach. Nakanuně Pervoj mirovoj vojny on vyrazil svoj podchod v rabotě «Rossija i Jevropa» (1913), kotoraja voobšče javljaetsja samoj obstojatěl'noj rabotoj Masaryka. V něj vysšej točki dostigajet jego mnogoletnjaja svjaz' s russkoj kul'turoj, myšlenijem i istorijej. V «Rossii i Jevrope» Masaryk proděmonstriroval glubokoje znanije rossijskich kul'turnych i političeskich uslovij. Blagodarja svojej isključitěl'noj informacionnoj cennosti, těkst ně ustarel i do sich por možet poslužit' kak bazovoje posobije po izučeniju rossijskoj intěllektual'noj istorii. S 70-ych let XIX veka Masaryk pytalsja najti suščnost' russkogo soznanija. Kritika Masaryka napravlena v pervuju očered' protiv dvuch ključevych těnděncij russkoj duchovnoj žizni: krajněgo konservatizma (těokratii) i krajněgo anarchizma (nigilizma, těrrorizma).

Česky

Ruská a slovanská otázka se pro T. G. Masaryka stala jedním z jeho celoživotních témat. Masaryk navštívil Rusko poprvé na jaře v roce 1887 a hned v roce 1888 se tam vydal znovu. Masaryk byl už před svou první cestou do Ruska poměrně podrobně seznámen s ruskými poměry. Třetí cestu do Ruska podnikl v roce 1910, čtvrtou pak v letech 1917-1918. V předvečer 1. světové války svůj přístup k Rusku vyjádřil ve spisu Rusko a Evropa (1913), který je vůbec nejobsáhlejším Masarykovým spisem. Vyvrcholil v něm jeho dlouholetý vztah k ruské kultuře, myšlení a dějinám. V Rusku a Evropě prokázal Masaryk zevrubnou znalost ruských kulturních a politických poměrů. Pro svou mimořádnou informační hodnotu text nezastaral a dodnes může sloužit jako základní příručka ke studiu ruských intelektuálních dějin. Masaryk se už od sedmdesátých let 19. století snažil najít podstatu ruského myšlení. Masarykova kritika míří zejména proti dvěma rozhodujícím tendencím ruského duchovního života – krajnímu konzervatismu (teokracii) a krajnímu anarchismu (nihilismu, terorismu).

Návaznosti

MUNI/A/0837/2016, interní kód MU
Název: Výzvy současné filozofie
Investor: Masarykova univerzita, Výzvy současné filozofie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty