2017
Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
JANÍK, Tomáš, Radka WILDOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
Název česky
Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
Název anglicky
Induction Period for Novice Teachers: International experience and implementation suggestions
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Radka WILDOVÁ (203 Česká republika), Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí), Jana JAŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Barbora ŠIMŮNKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00095377
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
adaptační období; indukce; začínající učitel; kariérní systém; profesionalizační kontinuum
Klíčová slova anglicky
induction period; novice teachers; career system; professionalisation continuum
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2018 13:53, Dana Nesnídalová
V originále
Předkládaná studie se soustředí na adaptační období pro začínající učitele jakožto příležitost pro podporu profesního rozvoje učitelů. Nejprve identifikuje výzvy, které se s tímto obdobím profesního života pojí, poté představuje zkušenosti z vybraných zemí, ve kterých je adaptační období realizováno, a nakonec diskutuje současné návrhy na implementaci adaptačního období pro začínající učitele v České republice. Se zázemím v řešení výzkumných projektů se tato studie pokouší jít vstříc současným aktivitám MŠMT spojeným se zaváděním kariérního systému pro pedagogické pracovníky a adaptačního období pro začínající učitele. Návrh novely zákona, který tyto systémové prvky podpory učitelů legislativně konstituuje, je v době vzniku tohoto textu projednáván na různých úrovních. Bude-li návrh schválen, otevírá se prostor pro dopracování a konkretizaci adaptačního období. V návaznosti na zahraniční zkušenosti a mezinárodní srovnávací studie se tento text pokusí identifikovat několik principů, jejichž naplnění se může jevit jako přínosné pro rozpracování adaptačního období. Tyto principy jsou spojeny s efektivností indukce pro začínající učitele.
Anglicky
The paper focuses on induction period for novice teachers as an opportunity for the support of teachers’ professional development. First, we identify the challenges that teachers in this career stage face. Then, experiences with induction period from selected countries are introduced. Following this, current efforts to implement induction period for beginning teachers in the Czech Republic are discussed. Drawing on several research projects focused on novice teachers, this paper connects to current steps undertaken by the Ministry of Education to establish an official career system and induction period for teachers in the Czech Republic. At present, a bill proposal suggesting appropriate law changes is being discussed. Should it be approved, an opportunity for innovative specification of the induction period will open up. Thus this study attempts to identify such principles (based on experiences from various countries and on multinational comparison studies) the fulfilment of which can be beneficial for beginning teachers in the long term and mitigate the threat of novice teacher drop-out.
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaV |
|