ŠEVČÍKOVÁ, Tereza. The didactic strategy in Germanicus' translation of Aratus' Phaenomena. Acta antiqua Academiae scientiarum Hungaricae. Magyar Tudomanyos Akademia Klasszika-Filologiai Kozlemenyei, 2016, roč. 56, č. 4, s. 449-458. ISSN 0044-5975. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1556/068.2016.56.4.4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The didactic strategy in Germanicus' translation of Aratus' Phaenomena
Název česky Didaktická strategie v Germanikově překladu Arátových Phaenomen
Autoři ŠEVČÍKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta antiqua Academiae scientiarum Hungaricae, Magyar Tudomanyos Akademia Klasszika-Filologiai Kozlemenyei, 2016, 0044-5975.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00102185
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1556/068.2016.56.4.4
Klíčová slova česky Germanicus; Arátos; didaktická poezie; překlad
Klíčová slova anglicky Germanicus; Aratus; didactic poetry; translation
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 4. 3. 2019 15:35.
Anotace
Germanicus Iulius Caesar translated Aratus’ Phaenomena when the Roman interest in astronomy and astrology was on the rise. The Romans, including the imperator, were amazed by the fact that with the knowledge of the motion of celestial objects one can predict the future. And people wanted to learn more about the stars and the constellations. Did Germanicus’ work perform the task of teaching its readers about the heavens? Did he manage to play his role as a teacher? Did he only translate the information contained in Aratus’ text, or did he transfer even the didactic aspect of the poem? And how did he try to make the lecture more interesting? Did he make an attempt to interact with the reader? In this paper, Germanicus’ text will be examined focusing on his didactic strategy. The core of the paper is the analysis of manners used by Germanicus to meet characteristic constituent features of the genre of didactic poetry, which will be briefly introduced in the beginning.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2016, interní kód MUNázev: Interdisciplinární zkoumání antických jazyků, jejich literatur a příslušných kultur – 2017 (Akronym: Staré filologie 2017)
Investor: Masarykova univerzita, Interdisciplinární zkoumání antických jazyků, jejich literatur a příslušných kultur – 2017, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 14:12