BRÁZDIL, Jan. Empirický přístup k morálnímu charakteru. Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 64, č. 2, s. 63-77. ISSN 1803-7445. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SPh2017-2-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empirický přístup k morálnímu charakteru
Název anglicky Empirical Approach to Moral Character
Autoři BRÁZDIL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7445.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60302 Ethics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00099317
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SPh2017-2-5
Klíčová slova česky morální charakter; situacionismus; praktická moudrost; Milgramův experiment
Klíčová slova anglicky moral character; situationism; practical wisdom; Milgram experiment
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Změněno: 16. 4. 2018 15:28.
Anotace
V této práci představuji a analyzuji stěžejní část diskuse, která vznikla mezi mysliteli inspirovanými psychologickým situacionismem a obhájci konceptu morálního charakteru, který se objevuje v aristotelské myšlenkové tradici. Jádrem této diskuse je otázka, zda zůstává tento koncept empiricky adekvátním ve světle nedávných poznatků sociální a kognitivní psychologie. Tedy zda představuje dostatečně významný determinant chování navzdory působení situačních faktorů, jakými jsou sociální nátlak, momentální mentální nastavení či pouze špatné počasí. Přičemž musí být natolik významným determinantem, aby bylo smysluplné v praxi věnovat cenné zdroje na jeho kultivaci v rámci výchovy a vzdělání.
Anotace anglicky
In this paper, I present and analyze the key part of the discussion that arose between the authors inspired by psychological situationism and the advocates of the concept of moral character that appears in the Aristotelian thought tradition. At the heart of this discussion is the question of whether this concept remains adequate despite recent findings of social and cognitive psychology. Whether it represents a significant determinant of behavior, withstanding various factors such as social pressure, momentary mental settings or even just something quite simple like bad weather. Its significance then must be high enough for it to be meaningful to devote valuable resources to its cultivation in practice.
Návaznosti
MUNI/A/0837/2016, interní kód MUNázev: Výzvy současné filozofie
Investor: Masarykova univerzita, Výzvy současné filozofie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 9. 2024 12:39