ČULÁKOVÁ, Tereza, Peter KOTRUS, Anna UHLÍŘOVÁ a Michal JIRÁSEK. The overconfidence bias and CEO: A literature overview. Trendy v podnikání. 2017, roč. 7, č. 2, s. 3-9. ISSN 1805-0603.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The overconfidence bias and CEO: A literature overview
Autoři ČULÁKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, domácí), Peter KOTRUS (703 Slovensko, domácí), Anna UHLÍŘOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Michal JIRÁSEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Trendy v podnikání, 2017, 1805-0603.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00099327
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky overconfidence bias; decision-making; CEO; top management teams
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 8. 10. 2022 16:23.
Anotace
This systematic review deals the overconfidence bias. It is a cognitive bias which is described as the tendency of people to overestimate their abilities, prospects and chances of success. For the purpose of the research we chose to examine the influence of overconfidence bias on CEOs’ decision-making and their work in a company. The systematic review followed three main situations revealing CEOs’ overconfidence within a company – dividend policy, innovative processes and hiring new employees. According to the review of the literature, there is no obvious connection between CEOs’ overconfidence and a generous dividend policy. However, as for the innovative processes, it seems that overconfident CEOs are more willing to support a higher number of innovations. In the final situation, the literature does not yet provide decisive guidance on the relationship between CEOs’ overconfidence and the process of managing employees and hiring new ones.
Návaznosti
MUNI/A/0878/2016, interní kód MUNázev: Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující
Investor: Masarykova univerzita, Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 8. 2024 22:23