k 2017

Career Change Intentions of Novice Teachers in the Czech Republic: The Role of Out-of-school Factors

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Světlana HANUŠOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Tomáš KOHOUTEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Career Change Intentions of Novice Teachers in the Czech Republic: The Role of Out-of-school Factors

Název česky

Úvahy o změně profese začínajících učitelů v České republice: role mimoškolních faktorů

Autoři

MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí) a Klára ULIČNÁ (203 Česká republika)

Vydání

European Conference on Educational Research, 2017

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Dánsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00095393

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

změna profese;začínající učitel;mimoškolní faktory;rodiče;komunita blízá škole;kontext

Klíčová slova anglicky

Career Change;Novice Teachers;Out-of-school Factors;parents;community;educational context
Změněno: 29. 3. 2018 09:58, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Anotace

V originále

Novices are one of the most vulnerable groups of teachers. Research suggests that they are faced with the so called practice shock and challenged by everyday teaching situations, being still at the “survival stage”. Even though they lack experience, they are required to take on all responsibilities of seasoned teachers, many times even being placed into the most demanding schools and classes. This can have a negative effect not only on their perceived self-efficacy, but also their well-being in general. Despite the general belief, even at the start of their career they are threatened by the burn-out syndrome. All this can sometimes lead to their decision to leave the profession. The presented study focuses on this group of teachres and aims to establish how selected out-of-school factors are associated with beginning teachers quitting teaching. The analyses suggest that when it comes to out-of-school factors, beginning teachers who express the intent to stay in the profession are more positive in the evaluation of all factors - they view the general conditions of teachers (their salary, work contract conditions) better and perceive the state educational policy more positively. When it comes to parents, the lack of support and respect from them seems to be connected more to teachers wanting to leave a specific school than wanting to leave the profession altogether.

Česky

Začínající učitelé jsou ohroženou skupinou učitelů – mohou prožívat šok z praxe a jsou vystaveni každodenním výzvám ve své výukové praxi, ačkoli se sami nacházejí ve stádiu „přežití“. I přes jejich malé zkušenosti jsou od nich očekávané stejné výkony jako od zkušenějších učitelů, mnohdy jsou jim dokonce svěřovány i nejnáročnější třídy na školách. To může mít negativní dopad na pojímání vlastního úspěchu, ale také na jejich osobní pohodu. Již na počátku své kariéry jsou tak ohroženi syndromem vyhoření. To vše může na konci vést i k úvahám změnit profesi a opustit školství. Prezentovaná studie se zaměřuje právě na skupinu začínajících učitelů a jejím cílem je zjistit, jakou roli hrají mimoškolní faktory při úvahách o změně profese. Analýzy ukazují, že co se týče mimoškolních faktorů, ti, kteří chtějí zůstat v profesi, jsou pozitivněji naladění ohledně všech faktorů – vnímají tedy pozitivněji kontext (tj. plat, smluvní podmínky), ale také vzdělávací politiku. U těch učitelů, kteří chtějí opustit školu, je hodnocení podpory a respektu ze strany rodičů žáků negativnější než u učitelů, kteří chtějí opustit profesi.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů