k 2017

Warum verlassen Lehreranfänger ihre Schule oder ihren Beruf?

JANÍK, Miroslav, Světlana HANUŠOVÁ a Eva MINAŘÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Warum verlassen Lehreranfänger ihre Schule oder ihren Beruf?

Název česky

Proč učitelé novicové opouští svoji školu či profesi?

Název anglicky

Why novice Teachers leave their school or profession?

Autoři

JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

OEFEB Tagung 2017: Bildung leistungsstark - chancengerecht - inklusiv, 2017

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00095401

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Učitel novic;odchod z profese;odchod ze školy;institucionální rovina;interaktivní rovina;kulturní rovina

Klíčová slova anglicky

Novice Teachers;leaving profession;leaving school;institutional level;interactive level;cultural level

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 21. 3. 2018 17:32, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Das Ziel der im Beitrag präsentierten Studie ist empirisch festzustellen, warum LehrerInnen am Anfang ihrer Karriere ihren Beruf (leavers) oder ihre Schule (movers) verlassen bzw. warum sie in ihrer Schule (stayers) bleiben. Die Forschungsfrage lautete folglich: Wie nehmen LehrerInnen am Anfang ihrer Karriere (d.h. bis 3 Jahre Praxis) die interaktionelle, institutionelle und kulturelle Ebene ihrer Praxis wahr und welche Rolle spielen diese Ebenen bei der Entscheidung über Verblieb oder Verlassen der Schule bzw. der Lehrerkarriere? Um diese Frage zu beantworten,wurde ein eigener Fragebogen entwickelt. Die Stichprobe besteht aus 122 LehrerInnen aus der Tschechischen Republik mit Unterrichtspraxis bis drei Jahre. Stayers, movers, leavers unterscheiden sich in der Wahrnehmung der genannten Determinanten: Als signifikant haben sich Unterschiede zwischen stayers und movers in der Wahrnehmung der institutionellen und interaktiven Ebene erwiesen, wobei - nicht überraschend – die movers negativer eingestellt waren. Die Gruppe der leavers unterschied sich von stayers teilweise in der Wahrnehmung der institutionellen Ebene (Kollegen und Schulleitung) und der kulturellen Ebene (gesellschaftlicher Kontext, Arbeitsvertrag, Gehalt). Dass leavers diese Ebenen negativer wahrnehmen, wird noch dadurch unterstützt, dass sie am öftesten als Grund für das Beenden der Lehrerkarriere den gesellschaftlichen Kontext und das Gehalt angegeben haben. Für movers zeigen sich die Schulleitung und Kollegen als ein wichtiger Anlass für das Verlassen der Schule. Im Beitrag werden dann weitere Ergebnisse präsentiert – vor allem fokussieren wir die statistische Modellierung der Prädiktoren, die uns ein detailliertes Verständnis hinsichtlich der künftigen Berufsentscheidung der Lehreranfänger ermöglichen.

Česky

Cílem prezentované studie je zjistit, proč učitelé novicové opouští profesi (leavers), školu (movers) či proč zůstávají na škole, kde již působí. Výzkumné otázky byly stanoveny následujícím způsobem: Jak vnímají učitelé novicové (do 3 let praxe) institucionální, interaktivní a kulturní rovinu své praxe a jakou roli hrají tyto roviny při rozhodování o budoucí kariéře? Jako výzkumný nástroj byl využit dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný vzorek tvoří 122 učitelů noviců z České republiky s praxí do 3 let. Výsledky ukazují, že stayers, movers a leavers se liší ve vnímání zmíněných rovin: Signifikantní se ukázaly být rozdíly mezi stayers a movers ve vnímání institucionální a interaktivní roviny, přičemž – nikoli překvapivě – movers byli negativněji naladěni. Leavers se odlišovali od stayers částečně ve vnímání institucionální roviny (kolegové a vedení) a kulturní roviny. Že jsou leavers negativněji naladění bylo podpořeno tím, že jako důvod pro ukončení kariéry byl uváděn plat a společenský kontext. Pro movers se ukázaly jako důvody pro opuštění školy vedení školy a kolegové ve škole. V příspěvku budou také prezentovány predikční modely, které umožní detailnější porozumění profesních intencí začínajících učitelů.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů