JANÍK, Miroslav, Světlana HANUŠOVÁ and Eva MINAŘÍKOVÁ. Warum verlassen Lehreranfänger ihre Schule oder ihren Beruf? (Why novice Teachers leave their school or profession?). In OEFEB Tagung 2017: Bildung leistungsstark - chancengerecht - inklusiv. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Warum verlassen Lehreranfänger ihre Schule oder ihren Beruf?
Name in Czech Proč učitelé novicové opouští svoji školu či profesi?
Name (in English) Why novice Teachers leave their school or profession?
Authors JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition OEFEB Tagung 2017: Bildung leistungsstark - chancengerecht - inklusiv, 2017.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00095401
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Učitel novic;odchod z profese;odchod ze školy;institucionální rovina;interaktivní rovina;kulturní rovina
Keywords in English Novice Teachers;leaving profession;leaving school;institutional level;interactive level;cultural level
Tags International impact
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 21/3/2018 17:32.
Abstract
Das Ziel der im Beitrag präsentierten Studie ist empirisch festzustellen, warum LehrerInnen am Anfang ihrer Karriere ihren Beruf (leavers) oder ihre Schule (movers) verlassen bzw. warum sie in ihrer Schule (stayers) bleiben. Die Forschungsfrage lautete folglich: Wie nehmen LehrerInnen am Anfang ihrer Karriere (d.h. bis 3 Jahre Praxis) die interaktionelle, institutionelle und kulturelle Ebene ihrer Praxis wahr und welche Rolle spielen diese Ebenen bei der Entscheidung über Verblieb oder Verlassen der Schule bzw. der Lehrerkarriere? Um diese Frage zu beantworten,wurde ein eigener Fragebogen entwickelt. Die Stichprobe besteht aus 122 LehrerInnen aus der Tschechischen Republik mit Unterrichtspraxis bis drei Jahre. Stayers, movers, leavers unterscheiden sich in der Wahrnehmung der genannten Determinanten: Als signifikant haben sich Unterschiede zwischen stayers und movers in der Wahrnehmung der institutionellen und interaktiven Ebene erwiesen, wobei - nicht überraschend – die movers negativer eingestellt waren. Die Gruppe der leavers unterschied sich von stayers teilweise in der Wahrnehmung der institutionellen Ebene (Kollegen und Schulleitung) und der kulturellen Ebene (gesellschaftlicher Kontext, Arbeitsvertrag, Gehalt). Dass leavers diese Ebenen negativer wahrnehmen, wird noch dadurch unterstützt, dass sie am öftesten als Grund für das Beenden der Lehrerkarriere den gesellschaftlichen Kontext und das Gehalt angegeben haben. Für movers zeigen sich die Schulleitung und Kollegen als ein wichtiger Anlass für das Verlassen der Schule. Im Beitrag werden dann weitere Ergebnisse präsentiert – vor allem fokussieren wir die statistische Modellierung der Prädiktoren, die uns ein detailliertes Verständnis hinsichtlich der künftigen Berufsentscheidung der Lehreranfänger ermöglichen.
Abstract (in Czech)
Cílem prezentované studie je zjistit, proč učitelé novicové opouští profesi (leavers), školu (movers) či proč zůstávají na škole, kde již působí. Výzkumné otázky byly stanoveny následujícím způsobem: Jak vnímají učitelé novicové (do 3 let praxe) institucionální, interaktivní a kulturní rovinu své praxe a jakou roli hrají tyto roviny při rozhodování o budoucí kariéře? Jako výzkumný nástroj byl využit dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný vzorek tvoří 122 učitelů noviců z České republiky s praxí do 3 let. Výsledky ukazují, že stayers, movers a leavers se liší ve vnímání zmíněných rovin: Signifikantní se ukázaly být rozdíly mezi stayers a movers ve vnímání institucionální a interaktivní roviny, přičemž – nikoli překvapivě – movers byli negativněji naladěni. Leavers se odlišovali od stayers částečně ve vnímání institucionální roviny (kolegové a vedení) a kulturní roviny. Že jsou leavers negativněji naladění bylo podpořeno tím, že jako důvod pro ukončení kariéry byl uváděn plat a společenský kontext. Pro movers se ukázaly jako důvody pro opuštění školy vedení školy a kolegové ve škole. V příspěvku budou také prezentovány predikční modely, které umožní detailnější porozumění profesních intencí začínajících učitelů.
Abstract (in English)
Aim of the presented study is to find out, why novice teachers leaver their profession (leavers), school (movers) and whay they stay at current school. Research questions were defined as follows: How novice teachers perceive institutional, interactive and cultural level of their teaching practice and which role do they play by descission about their future career? As research intrument used quetionare own construction. Research sample consists of 122 teachers from Czech republic with maxiumum 3 yars of teaching experiences. Results show differences between stayers, movers and leavers in preceiving of above mentioned levels: As significant appeared differences between stayres and movers in perceiving institutional level (movers were negatively). Leavers differed from stayers partially in perceiving of institutional level (colleagues and school direction) and cultural level. That leavers are negatively positioned is underlined by the fact, that they mentioned salary and context as reason for leaving the profession. For movers was the reason for leaving school colleagues and school direction. In the presentation will be also prediction models that enalble deeper understanding of professiional intention of novice teachers.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 4/5/2024 13:20