ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEK. Problém účelnosti v dialogickém vyučování (The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2017, vol. 67, No 3, p. 247-278. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.768.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problém účelnosti v dialogickém vyučování
Name (in English) The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095421
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.768
Keywords (in Czech) dialogické vyučování; princip účelnosti; bezúčelnost výuky; obsah výuky; žákovské repliky s argumenty; intervenční program pro učitele
Keywords in English dialogic teaching; principle of purposefulness; purposelessness of lesson; educational content; students’ replies involving argumentation; interventional programme for teachers
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 9/4/2018 12:24.
Abstract
Příspěvek vychází z dat získaných v rámci intervenčního výzkumného projektu, v němž skupina učitelů prošla programem profesního rozvoje zaměřeným na to, aby byli učitelé s to implementovat do své výuky postupy tzv. dialogického vyučování. Dialogické vyučování, které tvoří teoretickou platformu této studie, je přístup, který usiluje o komunikační i kognitivní aktivizaci žáků (Alexander, 2006). Intervence se ukázala jako úspěšná v tom smyslu, že došloke změně komunikačního chování učitelů i jejich žáků ve sledovaných třídách.
Abstract (in English)
This contribution is based on data gathered in an intervention research project in which eight teachers cooperated with four researchers on a professional development programme aimed at the implementation of features of dialogic teaching in their teaching practice. Dialogic teaching emphasises work with language and communication with pupils to stimulate their thinking and deepen their understanding (Alexander, 2006). The intervention proved to be successful in the sense that the modes of communication of both the teachers and their students changed.
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 19/9/2024 16:38