k 2017

Does ritual intensity affect attractiveness assessments?

MAŇO, Peter, Dimitrios XYGALATAS, Michaela PORUBANOVÁ, John Hayward SHAVER, Jan KRÁTKÝ et. al.

Základní údaje

Originální název

Does ritual intensity affect attractiveness assessments?

Autoři

MAŇO, Peter (703 Slovensko, garant, domácí), Dimitrios XYGALATAS (300 Řecko), Michaela PORUBANOVÁ (703 Slovensko), John Hayward SHAVER (840 Spojené státy) a Jan KRÁTKÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

The Cognition of Belief conference, Washington D.C. 2017

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00099513

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

rituál; náboženstvo; nákladná signalizácia; sexuálna selekcia; atraktivita; rituálna intenzita

Klíčová slova anglicky

ritual; religion; costly signaling; sexual selection; attractiveness; ritual intensity

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 7. 3. 2018 13:37, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

One of the features of religions that can be universally observed is the costliness of devotion, which gets manifested in ritual participation. Rituals require investments of such currencies as time, energy, or money, yet lack any straightforward causal mechanism that would translate these investments into desired ends. What then explains the prevalence of these behaviors in religious contexts and beyond? How can devotees benefit from investing their resources into rituals? Sexual selection may offer a possible answer to this long-standing puzzle. Scientists have observed differences in religious behaviours between males and females, responding to mate-evaluation by the opposite sex. Men tend to signal reputation through public religious displays and women tend to signal fidelity through private religious displays. These signals mirror the diverse reproductive challenges of both sexes. associated with. Our experiment manipulates religious ritual intensity in a visual stimuli to examine its effects on mate attractiveness assessments.

Návaznosti

EE2.3.20.0048, projekt VaV
Název: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
MUNI/A/0873/2016, interní kód MU
Název: Internacionalizace výzkumu v religionistice (Akronym: INTERVYR)
Investor: Masarykova univerzita, Internacionalizace výzkumu v religionistice, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty