HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 20, č. 2, s. 69-95. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2017-2-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Název česky Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Název anglicky Theoretical work of Miloš Wasserbauer in relation to the contemporary thinking about staging opera
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00095431
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2017-2-4
Klíčová slova česky Miloš Wassebauer; Státní divadlo v Brně; opera; operní režie; idea díla; vycházení z partitury
Klíčová slova anglicky Miloš Wasserbauer; Státní divadlo Brno; opera; opera direction; ideology of an operatic piece; the score
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 13:24.
Anotace
Studie se zabývá teoretickým dílem českého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907–1970). Wasserbauerovy úvahy o operně inscenační praxi byly publikovány převážně v 50. a 60. letech 20. století v českých periodicích či v programech k inscenacím, které režíroval. Několik textů se dochovalo pouze v podobě rukopisu v jeho pozůstalosti, uložené v oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Na základě těchto pramenů a ohlasů Wasserbauerovy režijní tvorby v tisku se snažíme vyložit jeho názory na operně inscenační praxi v kontextu doby. Wasserbauerovy myšlenky jsou ve studii sdruženy do pěti tematických okruhů: partitura jako východisko režijně-dramaturgické koncepce inscenace; otázka realizmu jako inscenačního stylu v opeře; herecká práce při vzniku inscenace; problematika soudobé opery a inscenování oper Leoše Janáčka.
Anotace anglicky
The study deals with theoretical writings of Miloš Wasserbauer (1907–1970), Czech opera director. Wasserbauer's articles on opera staging were being published in Czech periodicals and programmes to productions he directed mostly in 1950s and 1960s; several texts are extant as manuscripts in his estate kept by the Theatre Department of Moravian Museum, Brno. Based on these materials and print contemporary references to Wasserbauer's productions, the author strives to grasp and analyse his views on staging operatic pieces. Wasserbaure's ideas on the issue are grouped as follows: the score as a departing point for directorial–dramaturgical concept; realism in staging opera; acting as a part of rehearsal process; staging operas by Leoš Janáček.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaVNázev: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 03:30